تداوم رکوردشکنی پتروشیمیایی‌ها

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی درحالی روز گذشته اعلام شدند که هر دو اهرم موثر در معادله کشف نرخ آن، افزایشی بودند.

336 بازدید / دوشنبه 04 اسفند 1399 / دسته بندی : اخبار / منبع : https://www.eghtesadonline.com/

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ نرخ مبنای ارز برای قیمت‌های پایه اعلامی ۳ اسفند ماه سال جاری، با ۵۴۴ تومان افزایش، ۲۴ هزار و ۴۱ تومان در نظر گرفته شد. این در حالی بود که نرخ رشد اکثر گریدهای محصولات پلیمری و شیمیایی بیش از میزان افزایش بهای ارز بود. بنابراین دیگر اهرم افزایشی در تعیین قیمت‌های پایه، یعنی بهای جهانی محصولات پتروشیمیایی با تاثیری قدرتمند، افزایش نرخ را بر قیمت‌های پایه این هفته در بورس کالا برای این بازار منعکس کرد.

دادوستد محصولات پتروشیمیایی طی هفته گذشته در بورس کالا همراه با ذهنیت افزایشی اهالی بازار رقم خورد و در عین آنکه حجم معاملات در کانالی بیش از ۸۰ هزار تن به پرواز درآمد، رکورد بی‌سابقه رشد حجم تقاضا نیز به ثبت رسید. این در حالی بود که اهالی بازار به دلیل ترس از رشد هر چه بیشتر نرخ پایه سعی کردند با تمام قوا در دادوستد بورس کالا طی هفته‌های اخیر ظاهر شوند تا بتوانند تا آنجا که برایشان امکان‌پذیر است به تامین مواد اولیه مورد نیاز خود بپردازند تا به نوعی از تکانه‌های افزایشی قیمتی در امان باشند. این نوسانات افزایشی از سوی سیگنال‌های متعددی به این بازار مخابره می‌شود و عرف هر ساله خرید در ماه پایانی سال مزید بر علت شده و پوشش ریسکی برای انتظارات تورمی سنتی در ابتدای سال آینده به حساب می‌آید. از این رو روند رشد حجم معاملات و میزان تقاضا برای محصولات پلیمری و شیمیایی که از ابتدای بهمن‌ماه آغاز شده تاکنون در معاملات هفتگی بورس کالا تداوم یافته است.

  حجم معاملات و تقاضای پلیمرهای بورس کالا در اوج
جریان دادوستد محصولات پتروشیمیایی بورس کالا طی هفته گذشته بر مبنای ذهنیت افزایشی که در بین اهالی بازار قوت گرفته بود، سپری شد تا رکورد دیگری در این هفته برای حجم تقاضای وارد شده به بازار پلیمرها به ثبت برسد. چرا که حجم تقاضای ثبت شده هفته گذشته ۱۳۹ هزار و ۴۰۶ تن است که نسبت به هفته قبل رشد محدود ۱/ ۱ درصدی را تجربه کرده است. به رغم آنکه این رشد چندان برجسته نبوده اما باید در نظر گرفت که حجم تقاضای موجود در تالار بورس کالا که طی هفته ماقبل به ثبت رسید، میزان تقاضایی بود که به‌عنوان دومین رکورد هفتگی، میزان تقاضای افزایشی طی سال جاری به شمار می‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم تقاضایی که در هفته گذشته به این بازار وارد شده، رکورد سالانه سال جاری را ثبت کرده و بیشترین مقدار از هفته منتهی به ۳ اسفند سال گذشته تاکنون به شمار می‌رود. این رکورد که نشان‌دهنده بالاترین میزان تقاضای هفتگی طی سال جاری برای خرید مواد اولیه پلیمری در بورس کالاست، حکایت از آن دارد که اهالی بازار به دنبال ترس از سیگنال‌های افزایشی که بر قیمت‌های پایه مواد اولیه پتروشیمیایی از سوی بازارهای جهانی و تکانه‌های محدود افزایشی و نه چندان قدرتمند بهای ارز در بازار آزاد مخابره می‌شد، سعی کردند که حتی در هفته پایانی بهمن‌ماه با قدرت ظاهر شده و تا آنجا که می‌توانند بخش باقی‌مانده سهمیه بهین‌یاب خود را خرید کنند.

این امر سبب شد که پس از مدت‌ها آرامش قیمتی در تالار محصولات پتروشیمیایی بورس کالا، رقابت‌های قیمتی برای بسیاری از گریدهای مواد اولیه شکل بگیرد و متقاضیان حتی با وجود رقابت موجود، تمایل به خرید سفارش‌های خود را داشته باشند. همچنین در معاملات هفته گذشته محصولات پلیمری بورس کالا، دیگر داده‌های اثرگذار با ارقام جذابی خودنمایی می‌کنند و حجم دادوستد مواد اولیه پلیمری هنوز هم در معاملات هفته پایانی بهمن‌ماه در کانال ۸۲ هزار و ۶۶ تنی قرار داشت. اگرچه این میزان از حجم معاملات در مقایسه با هفته گذشته حکایت از افت ۷/ ۵ درصدی دارد اما هنوز هم در رقمی بسیار جذاب و بالاتر از متوسط نیمه ابتدایی سال جاری است.

  تداوم رونق در دادوستد محصولات شیمیایی

در دادوستدهای هفته گذشته برای انواع محصولات شیمیایی نیز روندی افزایشی وجود داشت. به‌طوری که می‌توان گفت حجم معاملات شیمیایی‌ها در بورس کالا طی هفته گذشته، ۳۷ هزار و ۹۳۶ تن به ثبت رسید که حکایت از رشد ۷/ ۴ درصدی دارد.

wBNxA5QFXT9T