کاهش عرضه نفت و درخشش طلا

سال ۲۰۲۰ با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید و حالا چشم‌ها به سال ۲۰۲۱ دوخته شده است.

283 بازدید / شنبه 25 بهمن 1399 / دسته بندی : اخبار / منبع : https://www.sedayebourse.ir/

به گزارش صدای بورس،  سال گذشته، بیماری کرونا به بحرانی جهانی تبدیل شد و به اقتصاد کشورها و فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای تجاری آسیب زد. این بحران در سال جدید هم ادامه دارد، هرچند با شروع برنامه واکسیناسیون جهانی، امید به پایان آن پررنگ‌تر شده است. در این میان، بازار کالاها (کامودیتی‌ها) نیز تحت تاثیر بیماری همه‌گیر کرونا قرار گرفت و همپای اقتصاد جهانی به آن واکنش نشان داد. وبسایت مورنینگ استار در گزارشی به بررسی چشم‌انداز بازارهای کالایی در سال ۲۰۲۱ پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

مسیرهای متفاوت
کارشناسان می‌پرسند، در حالی که جهان روند بهبود را طی می‌کند، چشم‌انداز بازارهای کالایی چگونه است؟ آیا نفت خام به رشد قیمت ادامه می‌دهد یا موانع موجود، سال پربار دیگری را برای طلا رقم می‌زند؟ در سال ۲۰۲۰ نفت خام و طلا دو مسیر متفاوت را پشت سر گذاشتند. کاهش تقاضا برای انرژی در بحران کرونا به افت قیمت نفت خام منجر شد و نفت برنت دریای شمال را به کمتر از ۲۰ دلار در هر بشکه رساند، در حالی که طلا دوره درخشانی را سپری کرد چون سرمایه‌گذاران در جست‌وجوی یک دارایی امن، به بازار این فلز گرانبها هجوم آوردند و قیمت آن را به ۲ هزار دلار رساندند.

بهبود قوی تولید جهانی
پیشرفت‌های موثر در واکسیناسیون به این معناست که اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ شرایط بهتری خواهد داشت. به دلیل همین پیشرفت‌ها، در هفته‌های اخیر قیمت کالاهایی همچون سنگ آهن و نفت خام رشد کرده است. این رشد قیمت نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به بهبود قوی تولید جهانی در حوزه‌های انرژی‌بر همچون تولید و مسافرت باور دارند. گرچه پس از سختی‌ها و فراز و نشیب‌های سال ۲۰۲۰، پیش‌بینی آینده بسیار دشوار شده است اما سایت مورنینگ استار از چند کارشناس درباره بازارهای کالا در سال جاری نظرخواهی کرده است.

امکان کمبود عرضه طلای سیاه
نفت خام که سال گذشته به طور میانگین افتی ۲۰ درصدی را ثبت کرد، به دلیل بحران کرونا به مدت کوتاهی وارد محدوده منفی شد اما از آن پس با انتشار اخبار مثبت درباره ساخت واکسن در مسیر رشد قرار گرفت و اوایل ژانویه از مرز ۵۰ دلار گذشت. پیش‌بینی مورنینگ استار از قیمت نفت خام در میان‌مدت معادل ۶۰ دلار است. دیوید میتس، تحلیلگر بازار انرژی می‌گوید: اگر روند بهبود اقتصاد جهان سریع‌تر پیش برود، ممکن است با کمبود عرضه نفت روبه‌رو شویم. او می‌افزاید: واکسیناسیون آغاز شده و این به معنای برداشته شدن نخستین گام‌ها برای بهبود اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ است. اما تولیدکنندگان آماده نیستند. بدون سرمایه‌گذاری بیشتر برای افزایش تولید، ممکن است مازاد عرضه کنونی به کمبود نفت در اواخر امسال یا سال آینده تبدیل شود.

تغییر روند بازار
البته افزایش اخیر قیمت نفت نشان‌دهنده نگرانی بازار درباره تصمیم عربستان مبنی بر کاهش بیش از سهمیه و دور از انتظار یک میلیون بشکه‌ای در ماه‌های فوریه و مارس است. در این باره تال لومنیتزر، مدیر صندوق یانوس هندرسون می‌گوید: اقدام عربستان برای کاهش تولید به تغییر روند بازار منجر خواهد شد. البته او با اشاره به پیشینه ۱۰ ساله حرکت جهان به سوی استفاده از انرژی پاک، نسبت به افزایش شدید قیمت نفت خام چندان خوش‌بین نیست.

درخشش دوباره
آمارها نشان‌دهنده استقبال سرمایه‌گذاران از طلا در سال گذشته هستند. با آغاز بحران در بهار، سرمایه‌گذاران به بازار این فلز گرانبها سرازیر شدند. بر این اساس از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا پایان فصل نخست سال، قیمت طلا با ۳۰ درصد رشد به بیش از ۲ هزار دلار در هر اونس رسید. اما از آن زمان، با افزایش امید به بهبود اقتصاد جهان، قیمت‌ این فلز روندی نزولی پیدا کرد، هر چند در نهایت طلا سال گذشته را با ۲۵ درصد رشد به پایان برد. درباره آینده این فلز، برخی کارشناسان معتقدند، مشوق‌های کلان دولت آمریکا برای کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا می‌تواند به افت ارزش دلار و افزایش تورم منجر شود که در این صورت، جذابیت طلا و سهام شرکت‌های معدنی طلا نیز افزایش خواهد یافت.