از مبادله کالا به کالا تا ارز‌های دیجیتال / ارز دیجیتال چگونه شکل گرفت؟

تحولات اقتصادی روند تبادل پولی و ارزی را در دنیا تغییر داد و دولت ها به سوی ارز‌های دیجیتالی رفتند تا بتوانند از طریق آن اقتصاد خود را ترمیم کنند.

376 بازدید / دوشنبه 13 بهمن 1399 / دسته بندی : اخبار / منبع : https://www.yjc.ir/

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، آن زمان که نخستین معامله های بشر از طریق مبادلۀ کالا به کالا انجام می شد، کسی فکرش را نمی کرد که امروزه ما با پول‌هایی مانند بیت کوین که وجود فیزیکی ندارند امور اقتصادی را پیش ببریم.

با شروع دامداری و پرورش حیوانات و از سوی دیگر کشاورزی و کاشت بذر گیاهان خوراکی، محصولاتی که به دست انسان‌ها پرورش و تولید می‌شد نیز افزایش یافت. با افزایش این محصولات و با توجه به اینکه بسیاری از این مواد غذایی دارای طول عمری بودند که پس از گذشت این زمان فاسد می‌شدند، انسان به مبادله کالا با کالا روی آورد که مقدمه‌ای برای پیدایش پول بود. مبادله کالا به کالا مشکلاتی داشت که از جمله آن‌ها می¬شد به سختی حمل کالا‌های مورد معاوضه و اختلاف در ارزش آن‌ها اشاره کرد.

چرخه تکامل پول با روی کار آمدن و کنار رفتن انواع پول‌ها ادامه یافت تا اینکه به سکه‌های فلزی طلا و نقره رسید. این فلزات به دلیل دوام، محدود بودن منابع و دشوار بودن جعل آن‌ها، برای بیش از هزار سال به عنوان پول در امپراتوری‌ها و حکومت‌های مختلفی که روی سکه‌ها عکس پادشاهانشان حک شده بود، استفاده شدند. اما سکه‌های فلزی هم مشکلات خاص خودشان را داشتند، حمل آن‌ها به دلیل وزن سنگینشان، چالش سکه‌های فلزی بود.

بخش بزرگی از تاریخچه پول به سکه‌های فلزی اختصاص دارد که هزاران سال به عنوان پول رایج مورد استفاده مردم قرار می‌گرفتند. برای حل مشکل حمل کردن سکه‌های فلزی مراکزی به وجود آمدند که با دریافت سکه‌های فلزی، رسید‌ها و اسناد کاغذی را به تجار می‌دادند که نشان می‌داد در ازای آن می‌توانند سکه‌های فلزی را تنها با دادن این رسید‌ها در مراکز دیگر دریافت کنند.

تکامل این رسید‌های کاغذی به چیزی که هم‌اکنون به عنوان اسکناس می‌شناسیم ختم شد. در ابتدا ارزش هر اسکناس توسط مقدار خاصی از فلزات گرانبها تعیین می‌شد، اما امروزه دیگر اینطور نیست. پول‌هایی که ارزش آن‌ها قبلا به یک فلز کمیاب و نادر وابسته بود، اکنون فقط به یک عدد که در کامپیوتر‌های بانک‌ها و دولت‌ها ذخیره می‌شد، وابسته بودند.

تحولات اقتصادی و بحران های مالی کشورها، روند تبادل پولی و ارزی را در دنیا تغییر داد و دولت ها به سوی ارز‌های دیجیتالی رفتند که بتوانند از طریق آن اقتصاد آسیب دیدۀ خود را ترمیم کنند.

ارز دیجیتال یا رمز ارز شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم ریاضی و رمزنگاری، ایجاد شده است. بیشتر ارز‌های دیجیتال برای بهره‌مند شدن از ویژگی‌های اساسی مانند غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیر بودن از بلاک چین استفاده می‌کنند.

از میان ارز‌های دیجیتالی موجود مانند اتریوم و ریپل، بیت کوین اولین و شناخته شده ترین آن ها است که نخستین بار در سال ۲۰۰۸ و پس از بحران مالی جهانی آن سال توسط فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو با هدف ذخیره و انتقال امن پول به سراسر دنیا معرفی شد. هویت ساتوشی ناکاموتو هنوز هم نامشخص است و از سرنوشت او اطلاعات دقیقی در دست نیست.

از ویژگی های مهم بیت کوین غیرمتمرکز بودن آن است و تحت نظارت هیچ سازمان یا نهاد دولتی و خصوصی نیست و تمامی واسطه ها در انجام این معاملات از بین رفته اند. افرادی که وارد شبکۀ ارز دیجیتال می‌شوند، باید قوانین مربوط به شبکه را بپذیرند. این قوانین به صورت کد‌های برنامه‌نویسی است که در اینترنت توسط همه قابل مشاهده است.

کشور‌های گوناگون، رویه های مختلفی در مورد با این پدیده نوظهور اتخاذ کرده اند، از ممنوعیت‌های چین و هند در معاملات رمز ارز‌ها تا حمایت و قانون گذاری کشور‌هایی نظیر ژاپن، استرالیا و کشور‌های اروپایی در این رابطه. به عنوان مثال، در استرالیا کلیه شرکت‌هایی که در زمینه خرید و فروش بیت کوین و ارز دیجیتال فعال هستند محدودیتی برای فعالیت ندارند، ولی می‌بایست کلیه تراکنش‌های تبدیل رمزارز را به ادارۀ مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ثبت کنند و مالیات های فراوانی برای استخراج کنندگان در نظر گرفته شده است.