ظرفیت تولید روغن‌ پایه «نفت ‌پارس» ۱۵درصد افزایش یافت

با افتتاح فاز دوم واحد فورفورال شرکت نفت ‌پارس، ظرفیت تولید روغن ‌پایه گروه یک توسط این واحد پالایشگاهی ۱۵ درصد افزایش یافت.

300 بازدید / شنبه 04 بهمن 1399 / دسته بندی : اخبار / منبع : https://www.donyayekhodro.com/

به‌گزارش خبرنگار «دنیای ‌خودرو» ‌اول بهمن‌ماه و هم‌زمان با هفته جهانی هوای پاک دومین فاز از واحد فورفورال با کوره‌های گازی در شرکت نفت‌پارس آغاز به‌کار کرد. دراین مراسم که با حضور حمیدرضا خلیلی مدیرعامل شرکت نفت‌پارس،‌ سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران و لیلا واثقی فرماندار شهرستان قدس برگزار شد، شرکت نفت‌پارس دومین واحد فورفورال خود را وارد فاز عملیاتی کرد تا علاوه‌بر گازسوز شدن کامل این دو واحد که تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های عملیاتی و مصرف سوخت دارد، ‌۱۵ درصد نیز به‌ظرفیت تولید روغن‌پایه شرکت نفت‌پارس افزوده شود.

افزایش ۲ میلیون ‌دلاری درآمد نفت ‌پارس از تغییر سوخت واحد فورفورال

واحد فورفورال به‌عنوان نخستین مرحله یا اولین واحد در جداسازی آروماتیک‌ها و تعیین ویسکوزیته ایندکس (VI) محصول نهایی در پالایشگاه‌های تولید روغن‌پایه از اهمیت زیادی برخوردار است و شرکت نفت‌پارس با افتتاح فاز دوم واحد فورفورال گازی علاوه‌بر افزایش ظرفیت ۱۵ درصدی موفق به‌ایجاد منبع درآمد ۱/۵ تا ۲ میلیون‌ دلاری از محل صرفه‌ جویی در مصرف سوخت اکسترک مایع شده است.

این رقم به‌واسطه توقف مصرف ۳۰۰ متر مکعب در ماه و مجموعا سه‌میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر در سال از سوخت مایع اکسترک حاصل شده که به‌عنوان یکی از سبدهای صادراتی نفت‌پارس شناخته می‌شد و با اجرای این پروژه، این حجم صرفه‌جویی شده و به‌عنوان منبع صادراتی این شرکت شناخته خواهد شد.

کاهش ۵ درصدی مصرف انرژی در نفت ‌پارس

خلیلی در مراسمی که در محل سالن ورزش این پالایشگاه با رعایت کامل پرتکل‌های بهداشتی برگزار ‌شد، به‌این نکته اشاره کرد که تکمیل این پروژه هم‌زمان با فعالیت پالایشگاه انجام گرفته و این موضوع خود یکی از سختی‌های روند تکمیل آن بوده است. خلیلی گفت: «این کوره‌های جدید سبب کاهش ۳۰ درصدی مصرف بخار خواهند شد که درنتیجه کاهش آلایندگی و مصرف سوخت را خواهیم داشت.» 

به این ترتیب مصرف انرژی پالایشگاه نفت‌پارس درمجموع پنج‌ درصد کاهش خواهد یافت.

محمدمهدی بادامچی، مدیر مهندسی طرح‌های شرکت نفت‌پارس نیز به «دنیای‌خودرو» گفت: «در فاز نخست واحد فورفورال گازی افزایش راندمان ۴۵ درصدی را داشتیم و در فاز دوم این افزایش راندمان به ۸۷ درصد رسید که درمجموع نسبت به‌کوره‌های سوخت مایع تاسیس‌شده در سال ۱۳۳۷ افزایش راندمان ۴۲ درصدی رخ داده است.»

محمودی، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان تهران نیز در این مراسم با اشاره به‌این‌که در سطح شهر تهران موردی از استفاده از سوخت مایع وجود نداشته و این مورد تنها دراطراف شهر تهران صورت گرفته است، درمورد گازی شدن واحد فورفورال نفت‌پارس گفت: «این رویداد بزرگی است و خوشحالم که برای یک پالایشگاه چنین اتفاقی می‌افتد. در کنار شما خواهیم بود تا اتفاقات خوبی رخ دهد و بتوانیم برای مردم زندگی بهتری بسازیم.»

محمودی همچنین به‌معادن شن و ماسه شهرستان قدس اشاره کرد و از فرماندار این منطقه درخواست کرد با توجه به‌شرایط پایداری جوی که سبب انتشار ذرات گرد و غبار کمتر از ۵/۲ میکرون این معادن می‌شوند، همکاری و کمک بیش‌تر و بهتری بین فرمانداری و سازمان محیط‌زیست شکل بگیرد.

تحول در نظام توزیع محصولات نفت ‌پارس 

حمیدرضا خلیلی در گفت‌وگو  با خبرنگار «دنیای‌ خودرو» با توجه به‌تاثیر واحدهای فورفورال بر درجه گرانروی «ویسکوزیته ایندکس VI» محصول نهایی گفت: «هرچه روغن‌پایه بیش‌تری تولید کنیم، محصول بیش‌تری خواهیم داشت.»

وی با تاکید بر این‌که نفت‌پارس تمرکز ویژه‌ای روی محصول فلومکس و نظام توزیع آن دارد، گفت: «در کنار آن قصد ورود به‌عرصه دیگری از صنعت را داریم که به‌دلیل محدودیت‌های قانونی در آینده آن‌ها را اعلام خواهیم کرد.»

خلیلی وعده داد طی چند روز آینده در بخش شبکه توزیع و بحث خدمات اتفاقات ویژه‌ای در نفت‌پارس رخ خواهد داد. همچنین خلیلی درباره آینده این پالایشگاه و روند تولید روغن‌پایه گروه دو نیز گفت: «روغن‌پایه گروه دو باید از روش‌های دانش‌بنیان و نوآورانه تولید شود. چراکه روش‌های مرسوم نیاز به‌سرمایه‌گذاری سنگین داشته و توجیه اقتصادی ندارند؛ اما به‌فکر استفاده از روش‌های نوآورانه هستیم.»

خلیلی درباره پروژه فاز سوم واحد فورفورال نفت‌پارس که در خردادماه سال ۱۳۹۸ کلنگ‌زنی شده است، گفت: «در فاز سوم به‌دنبال بحث تامین مالی هستیم و باید بررسی شود که در سیاست‌های هیات‌مدیره شرکت می‌گنجد یا خیر.»

فاز اول واحد فورفورال گازی شرکت نفت‌پارس اواخر بهمن‌ماه سال گذشته به‌بهره‌برداری رسیده بود و حال با افتتاح این فاز جدید کوره‌های گازی صرفا به‌جهت پشتیبانی در شرایط اضطرار مورد استفاده قرار خواهند گرفت. 

در پایان این مراسم به‌مناسبت هفته جهانی هوای پاک چنداصله درخت در محوطه پالایشگاه نفت‌پارس کاشته شد.