اقتصاد دانش‌بنیان محقق نمی‌شود؛ مگر...

ایسنا/قزوین یکی از فعالان و صاحب‌نظران عرصه فعالیت‌های دانش‌بنیان، بیان نمود روند شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در طول یک دهه اخیر صعودی بوده است.

265 بازدید / يكشنبه 07 دی 1399 / دسته بندی : اخبار / منبع : https://www.isna.ir/

ایسنا/قزوین یکی از فعالان و صاحب‌نظران عرصه فعالیت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه روند شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در طول یک دهه اخیر صعودی بوده است، گفت: نباید انتظار داشته باشیم اقتصاد دانش‌بنیان در یک بازه کوتاه‌مدت سه ساله یا پنج ساله محقق شود، باید نگاه درخت گردو و بلندمدت به این حوزه داشته باشیم.

مجید حقیقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نباید انتظار داشته باشیم اقتصاد دانش‌بنیان در یک بازه کوتاه‌مدت سه ساله یا پنج ساله محقق شود، باید نگاه درخت گردو و بلندمدت به این حوزه داشته باشیم و زمان مورد نیاز برای شکل‌گیری زیرساخت‌های لازم در این حوزه را نیز بدهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هر چند که سهم اقتصاد دانش‌بنیان نسبت به کل اقتصاد کشور پایین است اما روند شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در طول یک دهه اخیر صعودی بوده و تعداد و عملکرد آن‌ها نسبت به دیگر حوزه‌ها از رشد خوبی برخوردار بوده است. اقتصاد ما اقتصادی است که باید به‌صورت درون‌زا مسیر را طی کند تا در سطوح بین‌المللی روی پای خود بایستد که این امر نیازمند زمان است.

شاهد انقلاب‌ در حوزه IT هستیم

این دانشجوی دکترای مدیریت فناوری و نوآوری تصریح کرد: ما تا به امروز در عرصه دانش‌بنیان شدن مطلوب عمل کردیم. مسیری را آغاز کرده و در حال طی آن هستیم اما دست‌یابی به نتیجه کامل در آن زمان‌بر است. البته فراموش نمی‌کنیم که ویروس کرونا باعث شده که ما برخی نتایج را زودتر مشاهده کنیم. در حال حاضر انقلاب‌هایی را در حوزه IT شاهد هستیم، شرکت‌های دانش‌بنیان و تأثیرگذار در این عرصه حضور دارند و قطعاً هماهنگی دستگاه‌های فعال در این حوزه می‌تواند سهم IT را در سبد خانوار افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد مسئولین و دستگاه‌های مختلفی که در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور فعالیت دارند، می‌تواند به کوتاه شدن زمان تکامل اقتصاد دانش‌بنیان کمک کند اما حداقل باید انتظار زمان ۱.۵ تا ۲ دهه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشیم. در حال حاضر حدود نیمی از این مسیر طی شده است و در این میان نقش نهادهای تسهیل‌گر در اکوسیستم اهمیت بسزایی دارد.

دانش آموزان برای مشاغل کارمندی تربیت می‌شوند

حقیقی با بیان اینکه در حال حاضر در سیستم آموزشی ما دانش آموزان به‌جای تربیت برای کارآفرین شدن برای مشاغل کارمندی تربیت می‌شوند! افزود: پس برخی از مشکلات به سیستم آموزشی ما بازمی‌گردد، باید آموزش‌های کارآفرینی را از مقطع ابتدایی داشته باشیم و همه اجزای اکوسیستم آموزشی و تربیتی کشور دست به دست هم دهند تا یک فرد کارآفرین تربیت کنیم.

وی بیان کرد: حوزه دانش‌بنیان به‌عنوان یک حوزه پیشران می‌تواند انگیزه و حرکتی را ایجاد کند تا دیگر حوزه‌ها خود را به حرکت بیندازند، در حوزه آموزش و پرورش و آموزش‌عالی باید تحولات اساسی رخ دهد. سیستم آموزشی در دوران مدرسه و دانشگاه باید به‌گونه‌ای باشد تا افراد را کارآفرین تربیت کند. اقتصاد دانش‌بنیان زمانی به حداکثر بهره‌وری خود خواهد رسید که ما سرمایه‌های انسانی خودمان را در این زمینه آماده کنیم و در این جهت لازم هست که کودکان خود را با سیستم کارآفرینی پرورش دهیم تا در این سیستم رشد کرده و نقش خود را را پیدا کنند.

این فعال حوزه دانش بنیان اظهار کرد: در علوم پایه مبانی نظری وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم، کشورهای موفق در حوزه‌های نظری توانستند این مباحث را به صنعت خود گره بزنند. ما در رشته‌های مهندسی موفق بودیم هرچند که باید به زیرساخت این بخش نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا پژوهش‌های بنیادی محرک این بخش باشد.

وی اضافه کرد: اگر دانشگاه به صنعت مرتبط شود بسیاری از مسائل مرتفع خواهد شد، وقتی صنعت بدون نوآوری و فعالیت روی فناوری‌های جدید خروجی مطلوبی نداشته باشد باید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به این حوزه‌ها کمک کنند، این مدل در دنیا اجرایی شده و نتایج مثبت خود را نیز به همراه داشته است.

حقیقی یادآور شد: نیاز است فضای دانش بنیان، تحقیق، پژوهش و تجاری‌سازی درمیان دانشجویان دوره‌های مختلف نهادینه شود. برای همین منظور بایستی وزارت‌خانه‌های علوم، فرهنگ و آموزش و پرورش کنار هم قرار گیرند و فرهنگ‌سازی لازم در این حوزه انجام شود، صداوسیما برنامه‌های خوبی ارائه می‌کند ولی جای کار زیادی در این حوزه وجود دارد.