مخازن مازوت در تهران پلمب است/ تشدید پایش‌ صنایع و نیروگاه‌ها

از سال گذشته و با تشدید آلودگی هوا حساسیت‌ها درباره مصرف مازوت درنیروگاه‌ها و صنایع کشوربه‌ویژه پایتخت بیشتر شده است.

431 بازدید / سه شنبه 25 آبان 1400 / دسته بندی : اخبار

مخازن مازوت در تهران

در پی آغاز زودهنگام آلودگی هوا در فصل سرد و وجود نگرانی‌هایی از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع تهران معاون محیط زیست استان تهران می‌گوید: مخازن مازوت این واحدها در تهران پلمب است اما آیا صرف خودداری از مصرف این سوخت باعث کاهش آلودگی ناشی از منابع ثابت می‌شد؟

به گزارش افراکم به نقل از ایسنا از سال گذشته و با تشدید آلودگی هوا حساسیت‌ها درباره مصرف مازوت درنیروگاه‌ها و صنایع کشوربه‌ویژه پایتخت بیشتر شده است. در آن مقطع ابتدا مازوت‌سوزی در تهران تکذیب شد اما دی ماه استفاده از این سوخت در تهران تایید شد و مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - از ارسال نامه به دادستانی به منظور جلوگیری از مصرف مازوت خبر داد.

در ادامه فرشید باباخانی - معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - هم ضمن اشاره به روند افزایشی غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران گفته بود: نشانه‌هایی از مصرف سوخت غیر استاندارد در صنایع و نیروگاه‌های تهران وجود دارد البته استفاده از سوخت غیراستاندارد علاوه بر گوگرد، سبب تولید آلاینده‌های دیگری ازجمله ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز می‌شود.

 امسال آلودگی زودتر از سال‌های قبل چترش را روی آسمان تهران پهن کرده است البته مسوولان دستگاه‌های مختلف از سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان تهران گرفته تا مدیر دفتر مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت تولید نیروگاه‌های برق حرارتی تاکید کرده‌اند که در تهران مازوت مصرف نمی‌شود و اداره کل محیط زیست تهران نیز از افرایش پایش برای جلوگیری از اقدامات تشدید کننده آلودگی هوا مانند مازوت‌سوزی خبر می‌دهدو

زهره عبادتی - معاون محیط زیست انسانی استان تهران- در گفت و گو با ایسنا می‌گوید: از اول آبان ماه طرح ویژه پایش را اجرا کرده‌ایم و با توجه به اینکه پیش‌بینی سازمان هواشناسی احتمال افزایش روزهای با شرایط وارونگی دما است بنابراین برنامه پایش ویژه‌ای را تدوین کردیم. بر این اساس هم گشت و پایش شبانه را فعال کردیم و هم گشت و  پایش روزانه تداوم دارد.

وی تاکید می‌کند: نوع سوخت صنایع بزرگ‌مقیاس را روزانه چک می‌کنیم. تصمیم داریم که اجازه مصرف مازوت را با توجه به تولید آلودگی در تهران ندهیم. مخازن مازوت نیروگاه بعثت و شرکت سیمان تهران از سال ۹۸ پلمب است و این پلمب را هر روز هر روز چک می‌کنیم تا مازوت مصرف نکرده باشند چراکه فعالیت‌های آن‌ها بر آلودگی هوای تهران تاثیرگذاراست بنابراین ضرورت استفاده آن‌ها از سوخت گاز طبیعی برای ما اهمیت دارد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران اضافه می‌کند: واحد آزمایشگاه اداره کل محیط زیست استان تهران روزانه به این واحدها مراجعه و خروجی دودکش آن‌ها را بررسی می‌کند. یک سری از شرکت‌ها خوشبختانه به‌ تجهیزات آنلاین متصل هستند و به‌صورت شبانه‌روزی می‌توانیم فعالیت‌های آنان را رصد و گازهای خروجی از دودکش‌های آن‌ها را بررسی کنیم.

وی در پایان می‌گوید: سایر بخش‌ها مثل شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک مقیاس به‌صورت هفتگی پایش می‌شوند و چند بار در هفته فعالیت‌های آن‌ها از نظر آلودگی هوا بازبینی می‌شود بنابراین تمام تلاش خود را می‌کنیم که تا حد امکان منابع ساکن تولید آلودگی هوا را کنترل کنیم این در حالیست که بخش زیادی از آلودگی هوای تهران ناشی از فعالیت منابع متحرک است.

به گزارش ایسنا در حالی بر خودداری از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع استان تاکید می‌شود که به گفته حسین شهیدزاده - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران- سوخت آلوده نیروگاه‌ها را نباید به مازوت منحصر کنیم چون ممکن است خیلی محل‌های اطراف تهران مازوت مصرف نکنند و  گازوئیل بسوزانند ولی این گازوئیل از نظر آلایندگی کمتر از مازوت نباشد.

 

سایر اخبار را دنبال کنید:

بررسی تحولات صنعت پتروشیمی در کمیسیون انرژی/ افزایش حدود ۳۸ درصدی تولید محصولات پتروشیمی

همکاری برزیل و آمریکا برای ساخت 2 پروژه تولید اتیلن سبز

کدام کشورها کمتر کالای ایرانی می‌‌‌خرند؟

تبدیل ضایعات پلاستیک به روغن موتور با نانوکاتالیست

همه چیز درباره تسهیلات صنایع کوچک

تنها ۶ درصد لاستیک‌های فرسوده در کشور بازیافت می‌شود