تنها ۶ درصد لاستیک‌های فرسوده در کشور بازیافت می‌شود

در کشور ما تنها ۶ درصد لاستیک‌ها را بازیافت کنیم در حالی که در دنیا بالای ۶۰ درصد تا ۶۵ درصد بازیافت انجام می‌شود.

501 بازدید / سه شنبه 11 آبان 1400 / دسته بندی : اخبار

بازیافت لاستیک در ایران

به گزارش افراکم به نقل از بسپار/ایران پلیمر, مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: در کشور ما تنها ۶ درصد لاستیک‌ها را بازیافت کنیم در حالی که در دنیا بالای ۶۰ درصد تا ۶۵ درصد بازیافت انجام می‌شود.

 حسن عباس‌نژاد در بازدید از واحد بازیافت تایر در تبریز اظهار داشت: صنعت بازیافت لاستیک برای حفظ محیط زیست حائز اهمیت بوده و ما از صنایع بازیافت حمایت می‌کنیم.

وی گفت: در کشور ما متأسفانه معضل پسماند اپیدمی شده و باید در طراحی واحدهای تولیدی، صنعت بازیافت نیز مورد توجه قرار گیرد تا بتواند اکو صنعت را برای ما فراهم کند.

عباس‌نژاد افزود: واحدهایی که بتوانند از پسماند سایر واحدهای صنعتی به عنوان مواد اولیه استفاده کند برای کشور و سازمان حفاظت محیط زیست بسیار مهم بوده و با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی از لاستیک خودروها در قالب پسماند دورریز می‌شود بنابراین توجه به صنعت بازیافت لاستیک برای محیط زیست حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در کشور ما بیش از ۴۰۰ هزار تن انواع لاستیک تولیدی ۲۰ درصد در صنعت خودرو مصرف و بقیه دورریز می‌شود که مشکلات زیست‌محیطی عدیده‌ای ایجاد می‌کند.

این موضوع برای سازمان محیط زیست بسیار حائز اهمیت است، چراکه ۸۰ درصد این لاستیک‌ها قابل بازیافت است.

این لاستیک‌های فرسوده پس از یک سری فعل و انفعالات که خصوصاً در حوزه روکش انجام می‌شود، می‌تواند مجدداً به حوزه تولید بازگردند و با مواد بازیافتی که عمدتاً روکش لاستیک می‌باشد، احیا شوند.

مابقی در سایر حوزه‌ها مثل تولید آسفالت و یا تولید پلاستیک مورد استفاده در کف‌پوش سالن‌های ورزشی استفاده می‌شود که کار بسیار ارزشمندی بوده و این می‌تواند در حوزه بازیافت برای محیط زیست بسیار تحول آفرین باشد.

عباس‌نژاد متذکر شد: در کشور ما تنها ۶ درصد لاستیک‌ها را بازیافت کنیم در حالی که در دنیا بالای ۶۰ درصد تا ۶۵ درصد بازیافت انجام می‌شود و اولویت اصلی سازمان حفاظت محیط زیست حمایت و تشویق واحدهایی است که بیش از پیش در کار تولید تایرهای بازیافتی موفق باشند.

مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: واحدهای فعالی که در حوزه دفع آلودگی‌ها خصوصاً در حوزه پسماند کار می‌کنند، مشمول قوانین حمایتی سازمان حفاظت محیط زیست بوده و صندوق ملی محیط زیست با هدف حمایت از واحدهای صنعتی که نسبت به کاهش آلودگی در سطح کشور خصوصاً در حوزه پسماند اقدام کنند، با رعایت قوانین مربوطه حمایت می‌کند.

 

سایر اخبار را دنبال کنید:

رابطه مستقیم قیمت گاز با قیمت اوره و متانول/ رشد سود پتروشیمی‌های اوره‌ساز ایران با افزایش نرخ گاز

کاهش قیمت نفت با افزایش ذخایر نفت آمریکا

کاهش واردات با سرمایه‌گذاری در طرح‌های پیشران پتروشیمی

پتروشیمی شیراز 21 هزار میلیارد ریال، سود خالص به دست آورد

جزئیاتی از الگوی جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی

رونمایی از 20 فرصت سرمایه گذاری در طرح های پیشران پتروشیمی