رابطه مستقیم قیمت گاز با قیمت اوره و متانول/ رشد سود پتروشیمی‌های اوره‌ساز ایران با افزایش نرخ گاز

از آنجایی که گاز طبیعی ماده اولیه تولید محصولات پتروشیمی مانند اوره و متانول است، با رشد قیمت گاز، بهای تمام شده تولید در شرکت‌های اوره و متانول‌ساز نیز افزایش می یابد

721 بازدید / يكشنبه 09 آبان 1400 / دسته بندی : اخبار

رابطه مستقیم قیمت گاز با قیمت اوره و متانول

تغییرات شرایط آب و هوایی و اختلال در زنجیره تأمین جهانی به واسطه شیوع کرونا موجب افزایش مصرف گاز شده و همچنین انتظار زمستانی سرد در سال ۲۰۲۱ نیز بر شدت این تقاضا افزوده که این مساله تاثیر قابل توجهی بر نرخ اوره در جهان داشته و امتیاز خوراک ارزان برای پتروشیمی‌های ایران سود آنها را افزایش داده است.

به گزارش افراکم به نقل از اینپیا، از سوی دیگر ذخایر گاز در اروپا و آمریکا به کمترین سطح در ۵ سال اخیر خود رسیده و اروپا طبق توافقنامه پاریس تولید گاز خود را کاهش داده است.

به این ترتیب کاهش تولید و افزایش تقاضای گاز باعث رشد شدید قیمت آن شده تا جایی که کشورها به سمت جایگزینی زغال سنگ به جای گاز رفته اند و به همین دلیل قیمت زغال سنگ نیز در بازار رشد محسوسی داشته است.

بزرگترین کشور تولیدکننده زغال سنگ در دنیا چین با ۴.۱ میلیارد تن زغال سنگ در سال معادل ۴۷ درصد از تولید کل جهان است.

در هشت ماهه ابتدای سال ۲۰۲۱، درصد رشد تقاضای زغال سنگ در چین ۱۳ و درصد رشد عرضه ۳.۵ درصد بوده؛ بنابراین انتظار می رود قیمت انرژی در دنیا حداقل تا انتهای فصل زمستان (مارس ۲۰۲۱) با ثبات همراه باشد.

از آنجایی که گاز طبیعی ماده اولیه تولید محصولات پتروشیمی مانند اوره و متانول است، با رشد قیمت گاز، بهای تمام شده تولید در شرکت‌های اوره و متانول‌ساز نیز افزایش می یابد و این موضوع موجب رشد محصول نهایی می‌شود.

از سوی دیگر قیمت جهانی اوره در هشت ماهه گذشته از ۳۵۰ دلار به ارتفاع ۷۴۰ دلار (۱۱۰% رشد) رسیده است.

در فرمول قیمت‌گذاری گاز خوراک شرکت‌های اوره ساز ایران، نیمی از قیمت گاز، میانگین چهار هاب آمریکا، کانادا، انگلیس و هلند است که حدود ۶۰ سنت بوده و نیمی دیگر قیمت گاز مصرفی ایران با حدود قیمتی ۴ سنت است.

در مجموع گاز خوراک پتروشیمی‌ها در حال حاضر حدود ۳۲ سنت است؛ حدود ۷۰ درصد از این نرخ در مواد اولیه به عنوان گاز خوراک و ۳۰ درصد دیگر به عنوان گاز سوخت با یک سوم نرخ مذکور محاسبه می شود؛ بنابراین رشد قیمت جهانی اوره اثر بسیار مضاعفی بر سودآوری شرکت‌های این گروه می‌گذارد.

این در حالی است که رشد قیمت انرژی در حال حاضر تاثیر زیادی بر کامودیتی‌ها گذاشته است.

 

سایر اخبار را دنبال کنید:

کاهش قیمت نفت با افزایش ذخایر نفت آمریکا

کاهش واردات با سرمایه‌گذاری در طرح‌های پیشران پتروشیمی

پتروشیمی شیراز 21 هزار میلیارد ریال، سود خالص به دست آورد

جزئیاتی از الگوی جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی

رونمایی از 20 فرصت سرمایه گذاری در طرح های پیشران پتروشیمی

چالش زنجیره تأمین تا ۲۰۲۲ گریبانگیر صنایع پتروشیمی است