آب مقطر چیست؟مزایا,کاربردها و ...

آب مقطر ( Distilled Water ) یا آب چکیده آبی است که به صورت بخار جوشانده شده و در ظرفی جداگانه به حالت مایع تغلیظ شده است.

1457 بازدید / سه شنبه 04 آبان 1400 / دسته بندی : مقالات

آب مقطر چیست ؟

آب مقطر ( در لفظ انگلیسی : Distilled Water ) آبی است که به صورت بخار جوشانده شده و در ظرفی جداگانه به حالت مایع تغلیظ شده است. ناخالصی‌های موجود در آب اصلی که زیر یا نزدیک نقطه جوش آب نجوشد در ظرف اصلی باقی می‌ماند. بنابراین، این ماده نوعی آب تصفیه شده است.

در آب مقطر هم آلاینده ها و هم مواد معدنی حذف شده اند. عملیات تقطیر آب را می جوشاند ، و سپس بخار را دوباره به حالت مایع متراکم می کند تا ناخالصی ها و مواد معدنی را از بین ببرد. دیونیزاسیون نمک و سایر یونهای معدنی (مولکول ها)  از آب مقطر حذف شده است .

در تعریفی دیگر میتوان گفت آب مقطر بخار حاصل از آب جوش است که سرد شده و به حالت مایع خود باز می گردد. برخی ادعا می کنند که این آب, خالص ترین  آبی است  که می توانید بنوشید.

آب - مهم نیست که از چشمه طبیعی باشد یا از یا شیر معمولی - ممکن است دارای مقادیر کمی از  مواد معدنی ، باکتری ها ، آفت کش ها و سایر آلاینده ها باشد.

تقطیر آب را از همه آن ناخالصی ها پاک می کند. همچنین بیش از 99.9 درصد مواد معدنی محلول در آب را نیز حذف می کند.

 

انواع آب مقطر:

 

انواع آب مقطر

 

یک بار تقطیر

آب مقطر یکبار تقطیر آبی است که عملیات تقطیر روی آن فقط یک بار انجام شده است. نسبت به آب شهری دارای خلوص بهتر و بالاتری می باشد.


دوبار تقطیر

آب مقطر دوبار تقطیر آبی است که عملیات تقطیر روی آن دوبار اعمال شده است. نسبت به نوع اول دارای خلوص بیشتر و بالاتری می باشد.


چندبار تقطیر

آب مقطر چندبار تقطیر آبی است که عملیات تقطیر روی آن بیش از ۲ بار اعمال شده است.


آب دیونیزه

 

آب دیونیزه و آب مقطر

 

آب دیونیزه و آب مقطر هر دو نوع آب بسیار خالص هستند ، اما به دو روش کاملاً متفاوت تولید می شوند. بسته به آب منبع ، آب مقطر می تواند خالص تر از آب دیونیزه باشد. اما این لزوما به این معنی نیست که بهتر است. استفاده از آب دیونیزه شده در مقابل آب مقطر برای فرآیندهای خاص ، مزایا و معایبی دارد ، به ویژه در مورد هزینه و کارایی.

قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا آب مقطر یا آب دیونیزه بهترین انتخاب است ، باید تفاوت های این دو را درک کنید.

آب دیونیزه (DI) آبی است که برای حذف همه یونها تصفیه شده است. به طور معمول ، این بدان معناست که تمام نمکهای معدنی محلول است. آب مقطر جوشانده شده است به طوری که بخار می شود و سپس دوباره متراکم می شود و بیشتر ناخالصی ها را پشت سر می گذارد.

تقطیر یکی از قدیمی ترین روش ها برای ایجاد آب خالص است. آب تصفیه شده تا زمانی که بخار شود گرم می شود و به بخار تبدیل می شود. این بخار در یک ظرف استریل جمع آوری شده ، در آنجا متراکم شده و دوباره آب می شود.

از آنجایی که آب دارای نقطه جوش کمتری نسبت به اکثر آلاینده ها (از جمله مواد معدنی) است، هنگامی که آب به بخار تبدیل می شود، آنها باقی می مانند. بنابراین آب حاصل بسیار خالص است. علاوه بر این ، مقداری آب دو یا سه بار تقطیر می شود و آب متراکم شده برای بار دوم یا سوم جوشانده و متراکم می شود.

مواد آلی و مواد معدنی معدنی رایج ترین ناخالصی های موجود در آب هستند.

مواد آلی را می توان به طور معمول از طریق روشهای فیلتر کردن ، از جمله فیلترهای فیزیکی ، فیلترهای کربنی و غشاهای اسمز معکوس (RO) حذف کرد. پس از این پیش تصفیه، آب از طریق سیستم DI ارسال می شود که حاوی دو نوع رزین کاتیون و آنیون است.

این دو رزین به ترتیب یونهای مثبت و منفی را جذب می کنند و H+ و OH- را جایگزین آنها می کنند. H+ همراه با OH- تبدیل به H2O - آب می شود. ترکیب فیلترها و رزین های DI می تواند تقریباً همه آلودگی ها را از بین ببرد.

 

آب دیونیزه در مقابل آب مقطر

وقتی صحبت از آب مقطر در مقابل آب دیونیزه می شود ، هر دو بسیار خالص هستند. با این حال ، در هر مورد ، خلوص آب قبل از عبور از تصفیه آب ، تفاوت ایجاد می کند.

برای مثال، فرآیند دییونیزاسیون فقط یون‌ها - ذرات غیر آلی باردار - را از آب حذف می‌کند. آب باید ابتدا برای حذف مواد آلی فیلتر شود و فیلتر اضافی با سیستم اسمز معکوس (RO) تعداد قابل توجهی از آلاینده های اضافی را حذف می کند. این فقط مقدار کمی از مواد معدنی یونیزه شده را برای سیستم DI باقی می گذارد.

از طرف دیگر تقطیر با آب می تواند ناخالصی های بیشتری را از یون ها حذف کند. این فرآیند تقریباً تمام مواد معدنی ، بسیاری از مواد شیمیایی و اکثر باکتری ها را حذف می کند.

این بدان معنا نیست که همه چیز را حذف می کند ، به ویژه اگر آب حاوی مواد آلی فرار و برخی آلاینده های دیگر باشد. این ناخالصی ها تبخیر می شوند و در آب مقطر باقی می مانند. همانند آب دیونیزه ، فیلتر قبل از تصفیه یک مرحله مهم است.


کاربردهای آب مقطر پزشکی

 

کاربردهای آب مقطر در پزشکی

 

1. تجهیزات پزشکی

هنگام درمان افراد, خطر ابتلا را کاهش می دهد. تمیز کردن با آب مقطر پاکیزگی را تضمین می کند.

 

2. استریل کردن ابزارهای پزشکی

با استفاده از این آب ، استریل شدن هرگونه تجهیزات پزشکی که با پوست انسان تماس می گیرد ، تضمین می شود.

 

3. تهیه غذا

سلامت و ایمنی بیماران مهم است. از آب مقطر برای اطمینان از عدم اثری از باکتری در هنگام تهیه غذا استفاده می شود.


4. اسکراب

استیشن آب مقطر قبل از عمل هنگام ضدعفونی دست و بازو توسط جراحان استفاده می شود.


5. آزمایشات آزمایشگاهی

این آب به یافتن درمان برای بیماران یا بیماری های جدید کمک می کند. به این ترتیب ، تیم پزشکی نگران آب آلوده به باکتری نیستند.


6. روشهای پزشکی

از آب مقطر می توان برای روشهای مختلف مانند پاکسازی زخم ، دندانپزشکی و کمکهای اولیه استفاده کرد.

در اینجا فهرستی از کاربردهای پزشکی آب مقطر وجود دارد!

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه این آب به دلیل مطابقت با فرآیند تقطیر در خالص ترین حالت خود می آید ، اما ما آب مقطر را برای مصرف انسان توصیه نمی کنیم. این آب برای اهداف دیگر توصیه می شود.

 
آب دیونیزه در مقابل مقطر - موارد استفاده

از آنجا که هر دو روش تصفیه آب با خلوص بالا تولید می کنند ، انتخاب بین آب دیونیزه شده در مقابل آب مقطر اغلب به نحوه استفاده شما بستگی دارد.

آب مقطر اغلب خالص تر است ، به خصوص اگر ابتدا فیلتر شده باشد و نباید حاوی باکتری یا عوامل بیماری زایی دیگر باشد که از نظر تئوری در آب DI باقی می ماند. آب مقطر، به خصوص اگر دو یا سه بار تقطیر شده باشد، تقریباً برای همه کاربردهای آزمایشگاهی، از جمله مواردی که آب DI ممکن است به اندازه کافی خالص نباشد، قابل استفاده است. 

همانطور که گفته شد، آب دیونیزه گزینه خوبی برای بسیاری از مصارف از جمله کاربردهای خنک کننده، بسیاری از مصارف آزمایشگاهی، صنایع دارویی و موارد دیگر است. مگر اینکه آب با خلوص بالا مورد نیاز باشد ، آب دیونیزه اغلب جایگزین بهتری است زیرا می تواند سریعتر و با هزینه کمتری تهیه شود.

 

شیر آب در مقابل آب مقطر در مقابل آب تصفیه شده

همانطور که از نامش مشخص است ، آب شیر آبی است که از شیر خارج می شود. احتمالاً با کلر ضدعفونی شده است ، بعلاوه برای حذف رسوبات فیلتر شده و برای خنثی سازی خاک با مواد شیمیایی تصفیه شده است. فلوراید نیز برای جلوگیری از پوسیدگی دندان اضافه شده است. 

آب تصفیه شده ، آب لوله کشی است که برای حذف کلر (این کار طعم را بهبود می بخشد) و چیزهای دیگری مانند باکتری ها و برخی مواد شیمیایی از فیلترها عبور داده شده است. انواع مختلف فیلترها چیزهای مختلف را حذف می کنند. بیشتر آب های بسته بندی شده به نوعی فیلتر می شوند.

آب تصفیه شده آبی است که اساساً عاری از میکروب و مواد شیمیایی است. این امر با اسمز معکوس (اجبار کردن آب از طریق غشاء برای خلاص شدن از شر مواد شیمیایی، مواد معدنی و میکروب ها)، ازن زدایی (ضدعفونی کردن آب با استفاده از ازن به جای مواد شیمیایی) یا تقطیر به دست می آید. EPA به آب تصفیه شده نیاز دارد که بیش از 10 قسمت در میلیون جامدات محلول را شامل نشود تا برچسب آب تصفیه شده داشته باشد.

آب مقطر نوعی آب تصفیه شده است. نمک ها، مواد معدنی و سایر مواد آلی با جمع آوری بخار آب در حال جوش حذف می شوند.

 

آیا آب مقطر برای نوشیدن بی خطر است؟

نوشیدن آب مقطر بی خطر است. اما احتمالاً آن را صاف یا ملایم خواهید یافت. این به این دلیل است که فاقد مواد معدنی مهمی مانند کلسیم ، سدیم و  منیزیم  که به آب شیر عطر و طعم آشنا می دهد میباشد  . آنچه باقی مانده فقط هیدروژن و اکسیژن است و هیچ چیز دیگر.

 

نوشیدن آب مقطر

 

نوشیدن آب مقطر

 

بله ، می توانید آب مقطر بنوشید. با این حال ، ممکن است طعم آن را دوست نداشته باشید زیرا از آب شیرین و بطری مسطح تر و خوش طعم تر است.

شرکتها آب مقطر را با جوشاندن آب تولید کرده و سپس بخار جمع آوری شده را به حالت مایع متراکم می کنند. این فرایند ناخالصی ها و مواد معدنی را از آب حذف می کند.

برخی منابع ادعا می کنند که نوشیدن این آب به سم زدایی بدن و بهبود سلامت شما کمک می کند. برخی دیگر ادعا می کنند که آب مقطر مواد معدنی را از بدن شما خارج می کند و می تواند سلامت شما را در معرض خطر قرار دهد. در واقع ، هیچ یک از این ادعاها کاملاً درست نیستند.

 

عوارض جانبی آب مقطر: جوانب مثبت و منفی

علاوه بر طعم مسطح ، آب مقطر مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم را که از آب لوله کشی دریافت می کنید ندارد.

از آنجا که آب مقطر حاوی مواد معدنی خود نیست ، تمایل دارد که آنها را از هر چیزی که لمس می کند برای حفظ تعادل بیرون بکشد. بنابراین وقتی آب مقطر می نوشید ، ممکن است مقادیر کمی از مواد معدنی را از بدن شما از جمله دندان های شما بیرون بکشد.

از آنجا که شما بیشتر مواد معدنی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود دریافت می کنید ، نوشیدن آب مقطر نباید باعث کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن شما شود. با این وجود ، اگر قصد دارید آب مقطر بنوشید ، بهتر است از وعده های روزانه توصیه شده میوه و سبزیجات نیز در رژیم غذایی خود استفاده کنید .


خواص آب مقطر

 

خواص آب مقطر

 

بسته به محل زندگی ، این آب می تواند برای شما بهتر از آب لوله کشی باشد. اگر آب شهر شما آلوده به مواد شیمیایی مضر یا سموم دفع آفات است ، نوشیدن مقطر برایتان بهتر است .

 

مضرات

ذخیره آب مقطر بیشتر می تواند مشکل ساز باشد. آب مقطر می تواند مواد معدنی را از هر ماده ای که به آن برخورد کند جذب کند. این بدان معناست که می تواند مقادیر کمی پلاستیک یا هر ماده ای را در ظرفی که آن را نگه داشته است جذب کند.

 

آب مقطر در مقابل آب تصفیه شده

آب مقطر نوعی آب تصفیه شده است که هم آلاینده ها و هم مواد معدنی را حذف کرده است. آب تصفیه شده مواد شیمیایی و آلاینده ها را حذف کرده است ، اما ممکن است هنوز حاوی مواد معدنی باشد.


آب تصفیه شده در یکی از مراحل زیر فیلتر می شود:

اسمز معکوس آب را از طریق ماده خاصی به نام غشای نیمه تراوا فیلتر می کند. این ماده به مایعات اجازه عبور می دهد ، اما نمک و ناخالصی ها را از بین می برد.

تقطیر آب را می جوشاند و سپس بخار را به حالت مایع متراکم می کند تا ناخالصی ها و مواد معدنی را از بین ببرد.

دییونیزاسیون نمک و سایر یون های معدنی (مولکول ها) را از آب حذف می کند.


کاربردهای متداول آب مقطر

از آنجا که مواد معدنی آب مقطر از بین رفته است ، اغلب در اتومبیل و لوازم خانگی استفاده می شود. در اینجا چند مورد متداول است:

  • اتو بخار
  • آکواریوم (مکمل های معدنی باید به غذای ماهی اضافه شوند)
  • آب دادن به گل ها
  • سیستم های خنک کننده خودرو
  • آزمایشات آزمایشگاهی
  • برخی از تجهیزات پزشکی ، مانند دستگاههای فشار مثبت مثبت پیوسته (CPAP)

آب مقطر به طور چشمگیری سلامت شما را بهبود نمی بخشد ، اما احتمالاً به آن نیز آسیبی نمی رساند. اگر مزه آن برایتان مهم نیست و مواد معدنی کافی را از یک رژیم غذایی متعادل دریافت می‌کنید، بهتر است مقطر بنوشید.

همچنین می توانید از این آب در خانه استفاده کنید. آن را در اتو یا سیستم خنک کننده اتومبیل خود بریزید تا از تجمع مواد معدنی جلوگیری شود. یا از آن برای آبیاری گیاهان خود یا پر کردن آکواریوم خود استفاده کنید.

آب مقطر نوعی آب تصفیه شده است. فرآیند تقطیر را برای حذف ناخالصی ها طی کرده است. تقطیر شامل جوشاندن آب و جمع آوری بخار است که پس از خنک شدن به آب باز می گردد.

این فرایند در از بین بردن آلاینده هایی مانند باکتری ها ، ویروس ها ، تک یاخته هایی مانند ژیاردیا و مواد شیمیایی مانند سرب و سولفات بسیار موثر است.

با توجه به این که آب مقطر فوق العاده خالص است ، معمولاً در مراکز پزشکی و آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اگرچه نوشیدن آب مقطر به اندازه نوشیدن انواع دیگر آب تصفیه شده رایج نیست ، اما برخی افراد به دلیل عاری بودن از آلودگی ، نوشیدن آن را انتخاب می کنند.


فواید آب مقطر

تقطیر آب یک راه موثر برای حذف آلاینده ها از آب آشامیدنی است. میزان آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی موجود در منابع آب عمومی مانند آب لوله کشی به موقعیت جغرافیایی شما و سازمان هایی که ایمنی آب آشامیدنی را در کشور شما تنظیم می کنند بستگی دارد.

آب مقطر اساساً عاری از آلاینده‌هایی مانند آفت‌کش‌ها و باکتری‌ها است که می‌تواند به ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مفید باشد.

برای مثال ، مبتلایان به HIV/AIDS و برخی سرطان ها در معرض خطر بیشتری برای بیماری از ناخالصی های موجود در آب و غذا هستند و ممکن است نوشیدن آب مقطر برایشان بهتر باشد.

علاوه بر این ، مانند سایر روش های تصفیه ، آب مقطر به طور موثر کلر را از آب آشامیدنی حذف می کند ، که می تواند طعم آب را بهبود بخشد در حالی که قرار گرفتن در معرض کلر را کاهش می دهد.

 

خطرات احتمالی آب مقطر

در حالی که آب مقطر خالص ترین نوع آب است ، اما لزوما سالم ترین نیست. فرآیند تقطیر در حذف آلاینده های بالقوه مضر بسیار موثر است ، اما مواد معدنی و الکترولیت های طبیعی موجود در آب را نیز حذف می کند.

در کنار ناخالصی های ناخواسته ، مواد معدنی مفید مانند کلسیم و منیزیم نیز با بالا آمدن بخار در طی فرآیند تقطیر ، باقی می مانند.

در حقیقت ، تقطیر معمولاً حدود 99.9 از تمام مواد معدنی موجود در آب لوله کشی را حذف می کند .

اگرچه آب به طور معمول به عنوان منبع مواد معدنی در نظر گرفته نمی شود، هر عاملی که منجر به کاهش مصرف ریز مغذی های ضروری شود می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.

به عنوان مثال ، نوشیدن آب کم کلسیم و منیزیم با افزایش خطر شکستگی ، زایمان زودرس و بیماری قلبی همراه است.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که آب لوله کشی منبع اصلی دریافت مواد معدنی برای اکثر افراد نیست و نوشیدن آب مقطر تا زمانی که یک رژیم غذایی متعادل رعایت شود باید نسبتاً ایمن باشد .

مانند دیگر روش های تصفیه ، تقطیر فلوراید را از آب آشامیدنی حذف می کند ، که ممکن است کسانی را که نوشیدن آب مقطر را انتخاب می کنند در معرض افزایش حفره قرار دهد.

این امر برای کسانی که آب مقطر می نوشند رعایت بهداشت مناسب دندان ها را ضروری می سازد.


خلاصه:

آب مقطر نوعی آب تصفیه شده است که اساساً عاری از آلودگی است. فرآیند تقطیر فلوراید و مواد معدنی طبیعی موجود در آب آشامیدنی را حذف می کند.

 

آب مقطر از کجا بخرم ؟

شرکت افراکم تامین کننده و فروشنده آب مقطر در تهران و سراسر ایران می باشد. جهت مشاهده شرایط خرید آب مقطر کلیک کنید.

 

سایر مقالات پربازدید:

اتانول آمین چیست و کاربردهای آن کدامند ؟

سود مایع چیست و کاربردهای آن و تولیدکنندگان آن کدامند ؟

پلی وینیل الکل و اطلاعات کاملی از این ماده

بیسفنول آ

اسید استیک چیست ؟

بوراکس چیست؟کاربردهای آن کدامند؟

پلی وینیل کلراید و اطلاعات جامعی از این ماده

زایلین مخلوط ( زایلول )

محلول بافر (Buffer) چیست؟

صفر تا صد اسید استئاریک

رقیق سازی محلول های غلیظ آزمایشگاهی - دستورالعمل محلول سازی

معرفی محلول استاندارد و کاربردهای این ماده

پلی یورتان ترموپلاستیک TPU

 

منابع:

https://www.thedistilledwatercompany.com
https://www.healthline.com
https://www.webmd.com
https://puretecwater.com
https://www.uswatersystems.com

 

https://b2n.ir/m72504shorturl.at/cmzB3yun.ir/f04032
https://cutt.ly/ARPpeDwhttps://bit.ly/3jBZUhOhttps://tinyurl.com/23jpjy9c