چالش زنجیره تأمین تا ۲۰۲۲ گریبانگیر صنایع پتروشیمی است

صنایع پتروشیمی تا سال ۲۰۲۲ همچنان با فشارهای ناشی از زنجیره تأمین و مشکلات تدارکات روبه‌رو خواهند بود.

225 بازدید / سه شنبه 27 مهر 1400 / دسته بندی : اخبار

مشکلات صنایع پتروشیمی در تامین و تدارکات

به گزارش‌ افراکم به نقل از نیپنا به نقل از پایگاه خبری آی‌سی‌آی‌اس، بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کووید-19 (کرونا) همه جنبه‌های زندگی بشر در سراسر جهان را مختل کرد، ایجاد مشکل در زمینه زنجیره‌های تأمین که در طول زمان پیش‌روی فرآیند مداوم تحویل کالا و مواد اولیه به نقاط مختلف جهان قرار گرفته است از جمله این اختلال‌هاست.

مشکلات و چالش‌های پیش‌روی زنجیره‌های تأمین زیر ذره‌بین رویداد کنفرانس بین‌المللی پتروشیمی (IPC) امسال قرار گرفت.

با توجه به بهبود شرایط و فعالیت‌های اقتصادی پس از پایان قزنطینه‌ها و محدودیت‌های ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا و به‌دنبال آن افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی و مواد شیمیایی و عجله مصرف‌کنندگان برای هزینه کردن پول‌های بسته‌های محرک اقصادی دولت‌ها یا پس‌انداز برای خرید کالا که بسیاری از آنها از چین و مناطق شرق آسیا نشأت می‌گیرند، زنجیره‌های تأمین اکنون با چالش و فشارهای زیادی روبه‌رو شده‌اند.

روند تقاضا پس از احیای شرایط اقتصادی سبب ایجاد موجی نو از مشکلات زنجیره‌های تأمین شد زیرا بنادر و پایانه‌ها با ترافیک روبه‌رو شدند و مشکلات موجود مانند کمبود رانندگان کامیون و بی‌میلی بخش حمل و نقل ریلی تشدید شد.

افزون بر پابرجا بودن زنجیره‌های تأمین مواد شیمیایی، وزش دیروقت طوفان‌های فصلی در سال 2020 میلادی و سرمای شدید قطبی «اوری» در فوریه سال 2021 که توقف تولید بسیاری از صنایع تولید مواد شیمیایی در خلیج مکزیک را در پی داشت و در پی آن محدودیت‌های عرضه فشار مضاعفی بر زنجیره‌های تأمین وارد کرد.

چالش‌های زنجیره‌ تأمین منجر به زمانبر شدن و حتی احتمال لغو بعضی از سفارش‌ها شده است زیرا واردکنندگان در اوج حمل و نقل‌های پیش از تعطیلات کریسمس به این نتیجه رسیده‌اند که بعید است کالاهایشان به‌موقع برسد.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) نیز با نگاه به فشارهای زنجیره تأمین پیش‌بینی خود درباره تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2021 را اندکی کاهش داد.

صندوق بین‌المللی پول 12 اکتبر امسال در گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی اعلام کرد که شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا در پیوندهای مهم، زنجیره تأمین جهانی باعث اختلال در عرضه بیش از حد انتظار می‌شود و تورم را در بسیاری از کشورها افزایش می‌دهد.

 

سایر اخبار را دنبال کنید:

امید به قدرت‌نمایی ایران در میدان‌های نفت و گاز

بحران کمبود گاز در زمستان ۱۴۰۰ و چند راهکار

دلایل ایجادشوک در بازار جهانی نفت و گاز/ چرا قیمت نفت به مرز 80 دلار بر بشکه رسید؟

آشنایی با مِرک

طرح های پیشران، پُل توسعه پایدار و متوازن پتروشیمی

تولید نسل جدید حلال های کاربردی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی