پلی وینیل الکل و اطلاعات کاملی از این ماده

پلی وینیل الکل (Polyvinyl alcohol ) (PVOH ، PVA یا  PVAI ) یک پلیمر ( رزین ) مصنوعی است که بی رنگ، بی بو و محلول در آب است که عمدتا در تصفیه منسوجات و کاغذ استفاده می شود.

1584 بازدید / يكشنبه 25 مهر 1400 / دسته بندی : مقالات

پلی وینیل الکل چیست ؟

پلی وینیل الکل ( در لفظ انگلیسی : Polyvinyl alcohol ) (PVOH ، PVA یا  PVAI ) یک پلیمر ( رزین ) مصنوعی است که بی رنگ، بی بو و محلول در آب است که عمدتا در تصفیه منسوجات و کاغذ استفاده می شود.

این ماده در ابتدا در اوایل دهه 1920 کشف شد و از آن زمان در کاربردهای متعددی از لمینیت شیشه ایمنی تا بسته بندی مواد شوینده لباس استفاده می شود.

پلی وینیل الکل در میان پلیمرها ( ترکیبات شیمیایی متشکل از مولکولهای بزرگ و چند واحدی)  منحصر به فرد است زیرا در واکنشهای پلیمریزاسیون مولکول‌های پیش‌ساز تک واحدی موسوم به مونومرها ساخته نمی شود.

در عوض، PVA با حل پلیمر دیگر، پلی وینیل استات (PVAc) ، در الکلی مانند متانول و تصفیه آن با کاتالیزور قلیایی مانند هیدروکسید سدیم ساخته می‌شود.

هیدرولیز یا واکنش "الکلیز" حاصل، گروه های استات را از مولکول های PVAc بدون ایجاد اختلال در ساختار زنجیره بلند آنها حذف می کند. ساختار شیمیایی واحدهای تکراری الکل وینیل به شرح زیر است:

هنگامی که واکنش اجازه می یابد تا تکمیل شود، محصول بسیار محلول در آب و تقریباً در تمام حلالهای آلی نامحلول است، حذف ناقص گروه های استات باعث می شود که رزین ها کمتر در آب حل شوند و بیشتر در برخی مایعات آلی محلول باشند.

پس نتیجه می‌گیریم پلی وینیل الکل ، یک پلیمر کریستالی محلول در آب است که دارای خواص تشکیل فیلم ، امولسیون کننده و چسبنده عالی است. این ماده با پلیمریزاسیون وینیل استات به پلی وینیل استات و سپس واکنش الکلیز به PVA تولید می شود. میزان واکنش الکلیز باعث ایجاد درجه خاصی از هیدرولیز برای PVA می شود.

 

کاربرد پلی وینیل الکل

•    پوشش های کاغذی به عنوان فیلم مطبوعاتی سابق
•    پوشش های تخته ای به عنوان جایگزین پروتئین
•    فیلم محلول در آب برای بسته بندی محلول مفید است
•    عامل اندازه پارچه
•    چسب کاغذی که با اسید بوریک در سیم پیچ لوله های مارپیچ و تولید تخته جامد ترکیب می شود
•    آسترهای آزاد
•    چسب پوشش جوهر افشان
•    حامل روشن کننده نوری
•    انتشار قالب برای ریخته گری ، مانند اپوکسی
•    افزودنی در محلول های چاپ چشمه افست
•    لایه پوشش قربانی

 

نحوه حل  پلی وینیل الکل

چاپ‌هایی که از PVA به‌عنوان مواد پشتیبانی کننده استفاده می کنند، نیاز به پس پردازش برای حذف PVA دارند. این کار را می توان با حل PVA در آب، همانطور که در این بخش توضیح داده شده است، به دست آورد و چندین ساعت طول می کش ، پس از آن اثری باقی نمی ماند.

چاپ با پشتیبانی PVA قبل (چپ) و بعد از حل شدن (راست)

 


      
چاپ را در آب فرو کنید

هنگامی که چاپ در آب قرار می گیرد PVA به آرامی حل می شود. این روش را می توان با استفاده از تکنیک های زیر سرعت بخشید:

•    آب گرم. آب گرم زمان انحلال را کاهش می دهد. هنگام استفاده از PLA برای مصالح ساختمانی ، اطمینان حاصل کنید که آب از 35 درجه سانتی گراد گرمتر نباشد، در غیر این صورت ممکن است PLA تحت تأثیر منفی قرار گیرد. هرگز از آب بالای 50 درجه سانتی گراد استفاده نکنید، زیرا این امر خطر سوختن را افزایش می دهد.

•    هم زدن.  از آب جاری برای کاهش زمان حل شدن استفاده کنید. جابجایی آب PVA را قادر می‌سازد تا سریع‌تر حل شود (در برخی موارد بسته به مقدار مواد نگهدارنده مورد استفاده، کمتر از سه ساعت)

•    انبر.  همچنین می توانید با قرار دادن چاپ در آب به مدت حدود 10 دقیقه و سپس برداشته شدن بیشتر پشتی با انبردست، انحلال پلی وینیل الکل را سرعت بخشید. هنگامی که چاپ دوباره در آب قرار می گیرد، فقط قسمت‌های باقی مانده PVA باید حل شود. پس از حل شدن کامل تکیه گاه های PVA ، چاپ را با آب بشویید تا مازاد اضافی حذف شود.

 


 
با آب بشویید

پس از حل شدن کامل پایه های PVA ، چاپ را با آب بشویید تا PVA اضافی حذف شود.

 

 
بگذارید چاپ خشک شود

اجازه دهید چاپ کاملاً خشک شود و در صورت لزوم پس از پردازش اضافی را روی مصالح ساختمانی اعمال کنید.

 


 دفع فاضلاب

" پلی وینیل الکل " یک ماده تجزیه پذیر است و در بیشتر موارد دفع فاضلاب پس از آن آسان است. با این حال، توصیه می کنیم قوانین راهنمای محلی را برای راهنمایی دقیق تر بررسی کنید.

با اتصال شبکه توزیع فاضلاب به تصفیه خانه فاضلاب، می توان آب را از طریق فاضلاب دفع کرد. پس از دور ریختن، آب گرم را به مدت حدود 30 ثانیه از شیر آب بردارید تا آب PVA اشباع شده اضافی برداشته شود و از مسدود شدن طولانی مدت جلوگیری شود.

ممکن است از آب برای بیش از یک چاپ استفاده شود، با این حال، این ممکن است زمان حل شدن را افزایش دهد. با استفاده مکرر، آب توسط PVA قبلاً محلول اشباع می شود، بنابراین برای سریعترین نتیجه، آب شیرین توصیه می شود.

 

پاسخ به سوالات مهم

آیا پلی وینیل الکل برای انسان مضر است ؟

مطالعات مربوط به سمیت و ژنوتوکسیک زیر تأیید می‌کند که PVA برای انسان بی خطر است وقتی از طریق مسیرهای متعدد روزانه در معرض قرار می گیرد. با این حال  مواد تشکیل دهنده داخل محفظه PVA اغلب ایمن نیستند.

 

آیا پلی وینیل الکل برای پوست بی خطر است؟

خط پایانی الکل پلی وینیل در دوزهای کوچک بی خطر است. اما از ماسک های لایه بردار خودداری کنید. در غلظت های بالا که در اینجا استفاده می شود، می تواند خشک کننده، تحریک کننده و در کل برای پوست مضر باشد.

 

آیا PVA پلاستیک است؟

PVA/PVOH از نظر فنی "پلاستیکی" است زیرا قابل انعطاف است - خم شونده و قابل کشیده شدن است - اما به دلیل اتفاقاتی که هنگام تماس با آب برای آن رخ می دهد، یک پلاستیک نیست. بسیاری از شرکت ها ادعا می کنند که PVA/PVOH زیست تخریب پذیر است، اما هنگامی که شروع به لررسی عمیق تر کردیم، این "ادعای زیست محیطی" چندان صحیح نیست.

 

آیا پلی وینیل الکل برای چشم ها بی خطر است؟

قطره چشم پلی وینیل الکل به عنوان اشک مصنوعی عمل می‌کند. آنها احساس خشکی چشم را بهبود میبخشند. قطره ها را سه یا چهار بار در روز یا بیشتر در صورت نیاز استفاده کنید. اگر بعد از استفاده از قطره ها بینایی شما برای مدت کوتاهی تار شد، تا زمانی که دوباره وضوح را مشاهده نکردید، رانندگی نکنید.

 

سایر مقالات پربازدید:

اتانول آمین چیست و کاربردهای آن کدامند ؟

سود مایع چیست و کاربردهای آن و تولیدکنندگان آن کدامند ؟

بیسفنول آ

اسید استیک چیست ؟

بوراکس چیست؟کاربردهای آن کدامند؟

پلی وینیل کلراید و اطلاعات جامعی از این ماده

زایلین مخلوط ( زایلول )

محلول بافر (Buffer) چیست؟

صفر تا صد اسید استئاریک

رقیق سازی محلول های غلیظ آزمایشگاهی - دستورالعمل محلول سازی

معرفی محلول استاندارد و کاربردهای این ماده

پلی یورتان ترموپلاستیک TPU

 

منابع:

https://www.snpinc.com

https://support.ultimaker.com

 

https://bit.ly/3lHsH5Thttps://b2n.ir/x41494https://cutt.ly/FRplVXk
yun.ir/o0ii41shorturl.at/gmqrLhttps://tinyurl.com/3pp4phrf