معرفی بیسفنول آ و همه چیز در مورد این ماده

بیسفنول A یک ترکیب مصنوعی آلی با فرمول شیمیایی (CH₃)₂C(C₆H₄OH)₂ متعلق به گروه مشتقات دی‌فنیل متان و Bisphenolها، با دو گروه هیدروکسی فنیل است.

1740 بازدید / شنبه 22 آبان 1400 / دسته بندی : مقالات

بیسفنول A چیست ؟

بیسفنول A ( در لفظ انگلیسی : Bisphenol A ) یا BPA یک ماده شیمیایی است که برای ساخت پلاستیک پلی کربنات استفاده می‌شود. پلاستیک پلی‌کربنات برای ساخت اقلام پلاستیکی سخت مانند بطری های شیر بچه، بطری های آب قابل استفاده مجدد، ظروف غذا، پارچ، ظروف غذاخوری و دیگر ظروف نگه داری استفاده می‌شود.

بیسفنول A یک ترکیب مصنوعی آلی با فرمول شیمیایی (CH₃)₂C(C₆H₄OH)₂ متعلق به گروه مشتقات دی‌فنیل متان و Bisphenolها، با دو گروه هیدروکسی فنیل است. این ماده در گرید صنعتی یک جامد بی رنگ است که در حلال‌های آلی محلول است، اما در آب نامحلول است.


روش تولید بیسفنول آ :

بیسفنول A با تراکم فنل و استون در حضور یک کاتالیزور اسیدی (کلرید هیدروژن) و معمولاً یک پروموتر مانند متیل مرکاپتان تولید می شود. پس از واکنش و بازیابی اسید و فنل، BPA با آب شسته می شود، با هیدروکسید کلسیم خنثی شده و در خلا تقطیر می شود.

فرمول: C15H16O2

 

بیسفنول آ در چه محصولاتی وجود دارد؟

غذاهای کنسرو شده، زیرا اکثر قوطی‌های فلزی با درزگیر حاوی BPA پوشانده شده اند. اگر قبل از جولای 2012 بطری های آب ورزشی خریداری شده باشند و همچنین بطری های بچه، لیوان های شیرین و دیگر ظروف طراحی شده برای کودکان 3 سال و کمتر پستانک بچه ممکن است حاوی BPA باشند.

کاربرد اصلی BPA در بطری های پلاستیکی، ظروف نگهداری مواد غذایی است و هنوز هم در پوشش بسیاری از محصولات کنسرو شده استفاده می‌شود. در مورد استفاده از BPA از اوایل دهه 1990 بحث هایی وجود داشت، به ویژه در تولید ظروف غذا استفاده می شود.

 

آیا بیسفنول A سمی است؟

"بیسفنول آ" یک زنوستروژن مصنوعی است که در محیط زیست گسترده است. انسان عمدتا توسط غذا و میزان کمتری با آب آشامیدنی و گرد و غبار در معرض BPA قرار می‌گیرد. BPA اثر سمی، اثر سو بر غدد درون ریز، جهش زایی و سرطان زایی را در موجودات زنده نشان می‌دهد.

 

بیسفنول آ با بدن شما چه می کند؟

تحقیقات روی انسان نشان داده حتی قرار گرفتن در معرض دوز پایین BPA را با مشکلات قلبی عروقی، از جمله بیماری عروق کرونر قلب، آنژین، حمله قلبی، فشار خون بالا و بیماری عروق محیطی مرتبط کرده است.

 

مضرات : 

قرار گرفتن در معرض BPA به دلیل اثرات احتمالی روی جنین، نوزادان و کودکان بر مغز و غده پروستات نگران کننده است. همچنین می تواند بر رفتار کودکان تأثیر بگذارد. تحقیقات بیشتر ارتباط احتمالی بین BPA و افزایش فشار خون، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی و عروقی را نشان می دهد.

 

چگونه افراد می توانند قرار گرفتن در معرض این ماده را کاهش دهند؟

قرار گیری در معرض سطح پایین BPA در جمعیت عمومی رخ می دهد. ما نمی دانیم که فرد چقدر در معرض BPA قرار دارد یا آیا سطوح فعلی قرار گرفتن در معرض BPA ممکن است برای نوزادان یا سایرین مضر باشد. با این وجود، برخی افراد ممکن است مایل باشند که قرار گرفتن در معرض BPA احتمالی برای نوزادان خود یا خودشان را کاهش دهند.

 

برای نوزادان شیرخوار:

فواید تغذیه ای شیر مادر شناخته شده است و مادران تشویق می شوند که به نوزادان خود شیر دهند. انتظار می رود قرار گرفتن در معرض BPA نوزاد در دوران شیردهی در مقایسه با قرار گرفتن در شیر خشک کم باشد.

زنان شیرده می‌توانند با کاهش استفاده از ظروف پلی کربنات مواد غذایی و غذاهای کنسرو شده در دوران شیردهی، در عین حفظ رژیم غذایی سالم، احتمال قرار گرفتن نوزادشان در معرض BPA را محدود کنند. پس از یک روز ، تقریباً تمام BPA مصرفی یک زن از طریق ادرار دفع می شود.

 

شیشه شیر نوزادان:

نوزادان نارس کمتر از 2-3 ماه و نوزادان نارس ممکن است نتوانند BPA را به سرعت به اندازه کودکان یا بزرگسالان از بدن خود حذف کنند و بنابراین ممکن است در معرض BPA بیشتری نسبت به سایرین قرار گیرند.

از استفاده از بطری های پلاستیکی پلی کربنات برای کودک خودداری کنید. بجای آن از بطری‌های شیشه ای استفاده کنید.

مایعات در حال جوش یا بسیار داغ یا مایعات دیگر را در بطری های پلاستیکی نگذارید و بطری های پلاستیکی بچه را در مایکروویو گرم نکنید.

از فرمول مایع یا پودر بسته بندی شده در قوطی‌های فلزی خودداری کنید. سعی کنید از فرمول پودری بسته بندی شده در مقوا بدون روکش اپوکسی استفاده کنید.

 

برای عموم مردم: 

از گرم کردن غذا یا قرار دادن غذاهای داغ در ظروف پلی کربنات خودداری کنید. از استفاده مجدد از ظروف پلی کربنات و سایر ظروف پذیرایی خودداری کنید.

با حفظ رژیم غذایی سالم، مقدار غذای خورده شده از قوطی‌های روکش اپوکسی را کاهش دهید. هنگام تصمیم‌گیری در مورد محدود کردن استفاده از غذاهای کنسروی، به یاد داشته باشید که مزایای مهم تغذیه‌ای از خوردن انواع غذاها، چه تازه، یخ زده، خشک شده یا کنسرو شده وجود داشته باشد.

 

چگونه تشخیص دهید که قوطی بدون BPA است؟

روی قوطی یا ظرف را ببینید که آیا برچسب “نشکن” یا “ برای ماکرووویو مناسب است” دارد یا خیر. اگر این برچسب روی قوطی یا ظرف بود,‌ این نشانگر خوبی است که حاوی BPA است. اگر برچسبی را مشاهده می کنید که نشان می دهد ظرف فقط برای شستن دست است ، احتمالاً از اکریلیک ساخته شده است و بنابراین نگهداری آن مناسب است.

 

جایگزین BPA :

BPS

بیسفنول A ، یک ماده شیمیایی که در محصولات پلاستیکی استفاده می شود ، در سال 2010 به دلیل نگرانی از نفوذ مواد غذایی به مواد غذایی و ایجاد عوارض جانبی مرتبط با هورمون ، از شیشه شیر در کانادا ممنوع شد. اکنون تولیدکنندگان بیشتری از BPS به عنوان جایگزینی در محصولات خود استفاده می کنند و آنها را بدون BPA برچسب گذاری می کنند.

 

بیسفنول A از کجا بخریم؟

افراکم فروشنده و تامین کننده بیسفنول آ با کیفیت عالی و تضمین اصالت کالا می باشد. جهت تهیه و خرید بیسفنول آ به لینک محصول مراجعه نمایید >> خرید بیسفنول آ

 

سایر مقالات پربازدید:

اتانول آمین چیست و کاربردهای آن کدامند ؟

سود مایع چیست و کاربردهای آن و تولیدکنندگان آن کدامند ؟

اسید استیک چیست ؟

بوراکس چیست؟کاربردهای آن کدامند؟

پلی وینیل کلراید و اطلاعات جامعی از این ماده

زایلین مخلوط ( زایلول )

محلول بافر (Buffer) چیست؟

صفر تا صد اسید استئاریک

رقیق سازی محلول های غلیظ آزمایشگاهی - دستورالعمل محلول سازی

معرفی محلول استاندارد و کاربردهای این ماده

پلی یورتان ترموپلاستیک TPU

 

منبع:

https://www.niehs.nih.gov

 

https://bit.ly/3wGekCGhttps://b2n.ir/u57799https://cutt.ly/1ThdG0M
yun.ir/4l73w2shorturl.at/dmFK6https://tinyurl.com/3da86d9n

 

کمالی

وقت بخیر در مورد روش تولید بیسفنول a سوال داشتم که در این مقاله به جوابم رسیدم ممنون از شما

افراکم

سلام بر شما خوشحالیم براتون مفید واقع شده موفق باشید

نیازی

سلام و خسته نباشید بسیار مطالب جالب و جامعی بود و کلی استفاده کردم ممنون از شما

افراکم

سلام بر شما ممنون از حضورتون موفق باشید