طرح های پیشران، پُل توسعه پایدار و متوازن پتروشیمی

هدف از اجرای طرح های موسوم به«پیشران» تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع پایین دست صنعت پتروشیمی در شش زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن، بنزن، اوره و بوتیلن ها است.

197 بازدید / يكشنبه 04 مهر 1400 / دسته بندی : اخبار

تخصیص ۳.۵ میلیون تن خوراک به صنایع تکمیلی در ۶ زنجیره متنوع

به گزارش افراکم به نقل از نیپنا, هفته گذشته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جریان سفر و بازدید میدانی از روند فعالیت طرح‌های پتروشیمی در منطقه عسلویه، هدف اصلی از اجرای طرح‌های پیشران را استفاده از خوراک‌های متنوع صنعت پتروشیمی در طول زنجیره ارزش به‌منظور فعال‌سازی صنایع کوچک و پارک‌های صنعتی و شیمیایی اعلام کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، با اجرای طرح‌های پیشران در ۶ زنجیره متنوع، سالانه حدود ۳.۵ میلیون تن خوراک به صنایع تکمیلی اختصاص می‌یابد.

بررسی کمی و کیفی واردات محصولات صنعت پتروشیمی به کشور حاکی از آن است که در سال گذشته (1399) تعداد 232 نوع محصول در سه گروه مواد شیمیایی، پلیمرها و کودها با تناژ 675 هزار تن به ارزش تقریبی 1.3 میلیارد دلار وارد کشور شده است.

در دنیای امروز، خودکفایی کامل در تولید همه محصولات صنعتی، توجیه اقتصادی ندارد و این موضوع در مورد صنعت پتروشیمی نیز صدق می کند. چراکه تولید داخل برخی مواد وارداتی محصولات پتروشیمی به دلیل مقدار پایین، توجیه اقتصادی ندارد.

اما بررسی های اولیه نشان می دهد حدود 70 درصد ارزشی این محصولات یعنی 910 میلیون دلار (از 1.3 میلیارد دلار) قابلیت تولید در داخل کشور را دارند و سایر محصولات به دلیل حجم پایین تقاضا، توجیه اقتصادی برای تولید در داخل کشور را ندارند. همین نیاز، طرح های راهبردی و پیشران را در صنعت پتروشیمی کلید زد.

 

طرح های راهبردی صنعت پتروشیمی

طرح های راهبردی صنعت پتروشیمی شامل الف) طرح های خوراک ترکیبی و ب) طرح های تبدیل متانول به پروپیلن به منظور تولید محصولات پایه پتروشیمی با تاکید بر تولید پروپیلن است.

طرح های راهبردی شامل 4 طرح خوراک ترکیبی است: طرح خوراک ترکیبی اتان و بوتان با سرمایه گذاری هلدینگ خلیج فارس با ظرفیت اسمی 5.8 میلیون تن در سال و حجم سرمایه گذاری 4.5 میلیون دلار؛ طرح خوراک ترکیبی اتان ومعیانات گازی با سرمایه گذاری هلدینگ پارسیان با ظرفیت اسمی 4.8 میلیون تن در سال و سرمایه گذاری 4.8 میلیون دلار؛ طرح خوراک ترکیبی اتان و بوتان با سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صداوسیما با ظرفیت اسمی 1.8 میلیون تن در سال و سرمایه گذاری 1.6 میلیون دلار؛ و طرح خوراک ترکیبی اتان و LPG با ظرفیت اسمی 3.47 میلیون تن در سال و سرمایه گذاری 3.8 میلیون دلار.

طرح های راهبردی همچنین شامل 5 طرح تولید پروپیلن است: دو طرح پارک پروپیلن عسلویه، طرح بندر امیرآباد مازندران، طرح پتروشیمی مهر پتروکیمیا و پتروشیمی پارس با ظرفیت نهایی 5.8 میلیون تن در سال و تولید 3.1 میلیون تن در سال.

 

شش زنجیره برای طرح های پیشران

به طرح های راهبردی صنعت پتروشیمی باید طرح های پیشران را اضافه کرد که هدف از اجرای آن، تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع پایین دست صنعت پتروشیمی در شش زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن، بنزن، اوره و بوتیلن هاست.

بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح روند توسعه صنعت پتروشیمی بر مبنای تکمیل زنجیره ارزش، گفته است: حرکت در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش از پارسال آغاز و بر این مبنا اجرای ۳۳ طرح با عنوان «طرح‌های پیشران» تعریف شده که هدف اصلی این طرح‌ها، استفاده از خوراک‌های متنوع صنعت پتروشیمی در طول زنجیره ارزش و با هدف فعال‌سازی صنایع کوچک و پارک‌های صنعتی و شیمیایی است.

براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده با اجرای طرح‌های پیشران در ۶ زنجیره متنوع، حدود 3.5 میلیون تن خوراک به صنایع تکمیلی اختصاص می‌یابد.

در زنجیره پروپیلن 13 طرح، در زنجیره متانول 6 طرح، در زنجیره اتیلن 5 طرح، در زنجیره بنزن 2 طرح و در زنجیره های اوره و بوتیلن هر کدام یک طرح پیش بینی شده است.

اهمیت این شش زنجیره طرح های پیشران در این است که می تواند بخشی از عقب ماندگی کشور در توسعه زنجیره ارزش پروپیلن و تولید محصولات موردنیاز صنایع داخلی در این شش زنجیره را جبران کند.

پیش بینی می شود با تکمیل پارک پروپیلن عسلویه و اجرای طرح های تبدیل متانول به پروپیلن و بهره گیری از سیاست تخصیص خورک ترکیبی (اتان به همراه بوتان و میعانات گازی) شرایط توسعه زنجیره ارزش پروپیلن در کشور بیش از پیش فراهم شود.

از جمله دستاوردهای طرح های راهبردی و پیشران، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش به عنوان یکی از مهمترین و حیاتی ترین نیازهای صنعت پتروشیمی در کشور، کاهش واردات و جلوگیری از خروج ارز، اشتغال زایی، احیای ظرفیت های صنایع کوچک و متوسط، و افزایش ارزش سبد محصولات تولیدی صنعت پتروشیمی خواهد بود.

از نمایی وسیع تر، تکمیل این زنجیره، پیش نیاز تحقق توسعه پایدار و متوازن در صنعت پتروشیمی است. توسعه پایدار و متوازن زمانی تحقق می یابد که در کنار بهره گیری از خوراک های در دسترس، به نیاز بازارهای داخلی و جهانی هم توجه شود.

توجه به طرح های پیشران نقش مهمی در تحقق اهداف 1400 و 1404 صنعت پتروشیمی و تکمیل 15 و سپس 35 طرح برای نیل به ظرفیت تولید 130 میلیون تن در سال خواهد داشت.

بنابراین لازم است با ساز و کارهای متناسب و هدفمند، از اجرایی شدن طرح های راهبردی و پیشران در کشور اقدام کرد. بهره گیری حداکثری از ظرفیت های قانون تخفیف پلکانی خوراک و تسری آن به زنجیره های پایین دستی و اعمال معافیت های مالیاتی به خوراک های بین مجتمعی،بخشی از حمایت هایی است که حاکمیت و دولت ضمن تامین منافع بنگاهی در راستای پیشبرد طرح های راهبردی و پیشران در نظر گرفته است که لازم است با جدیت عملیاتی شود.

 

سایر اخبار را دنبال کنید:

حرکت بورس به کدام سمت خواهد بود

پنج بحران اقتصادی پساپاندمی

تولید نسل جدید حلال های کاربردی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

نقش دز سوم واکسن سینوفارم در افزایش آنتی بادی

شکوفایی صادرات بنزین و پتروشیمی ایران به رغم تحریم‌های آمریکا

وحشت تولیدکنندگان پارازایلین از کاهش شدید فاصله قیمتی پارازایلین و نفتا