زایلین مخلوط ( زایلول )

زایلین مخلوط (Mixed xylene ) یا همان زایلول مخلوطی از سه ایزومر (ارتو ، متا و پارازایلن) و علاوه بر این ، مقدار مشخصی اتیل بنزن است.

1209 بازدید / يكشنبه 04 مهر 1400 / دسته بندی : مقالات

زایلین مخلوط چیست ؟

زایلین مخلوط ( در لفظ انگلیسی :  Mixed xylene ) مخلوطی از سه ایزومر (ارتو ، متا و پارازایلن) و علاوه بر این ، مقدار مشخصی اتیل بنزن است. این ماده عمدتا به عنوان واسطه سنتز یا به عنوان حلال در صنایع شیمیایی استفاده می شود.

 

مخلوط زایلین-افراکم

 

کاربردها:

به عنوان حلال رنگ و آفت کش استفاده می شود. همچنین یک ماده اولیه برای ارتوکسیلن (انیدرید فتالیک) ، متاکسیلن (اسید ایزوفتالیک) ، پاراکسیلن (ترفتالیک اسید) و اتیل بنزن (مونومر استایرن) است.

در آزمایشگاه برای ساخت حمام با یخ خشک برای خنک سازی مخازن واکنش و به عنوان حلال برای حذف روغن غوطه ور مصنوعی در میکروسکوپ نوری استفاده می شود.

در بافت شناسی ، زایلین پرکاربردترین عامل پاکسازی است.

این ماده یک مایع قابل اشتعال و بی رنگ با بوی نفت و یا بوی معطر است که با اکثر حلالهای آلی و موم پارافین مخلوط می شود. برای پاکسازی بلوک هایی که ضخامت آنها کمتر از 5 میلی متر است و به سرعت الکل را از بافت جایگزین می کند ، مناسب است.

زایلین مخلوط حلال رنگ فوق العاده ای است. نشانگرهای روغنی تقریباً فوراً خشک می شوند و یک فیلم محافظ ایجاد می کنند که پس از خشک شدن تقریباً هرگز از بین نمی رود.

تینر زایلین اغلب برای از بین بردن رنگ استفاده می شود. هنگامی که با خیال راحت و در یک منطقه با تهویه مناسب حمل می شود ، این ماده می تواند یک پاک کننده رنگ بسیار موثر با چربی زدایی قوی باشد.طبیعت زایلین به گونه ای است که می توان چربی زدایی را به طور ایمن و موثر انجام دهد .

زایلین یک حلال هیدروکربنی است که پس از روشهای کاربردی به عنوان پاک کننده و تعمیر پوشش های اکریلیک حلال استفاده می شود.

 

کاربردهای مخلوط زایلین در سیلر بتن

سیلر بتن اکریلیک یک ماده تزئینی بتنی است که به طور گسترده برای سطوح بتنی استفاده می شود. در این نوع سیلرها ، زایلین به عنوان حلال سیلر/حامل استفاده می شود.

این حلال را می توان به سه روش اعمال کرد که همه آنها بستگی به روش قدیمی ویا تمیز کردن مورد استفاده در زمان ضربه زدن به بتن دارد.

در سیلرهای اکریلیک با حلال ، حامل می تواند زایلین باشد. با استفاده از یک لایه زایلول ، یک لایه سیلر که قبلاً روی سطح قرار گرفته است ، تجزیه می شود یا دوباره ذوب می شود. هنگامی که زایلول از سیلر مجدد تبخیر می شود ، جامدات اکریلیک را شفاف و براق مانند جدید می کند.

اگر مایع اضافی آنتیکینگ به طور کامل برداشته نشده و در خمیر سیمان جاسازی نشده است ، پس از مالیدن با زایلین رنگ عتیقه به همراه سیلر ذوب شده پخش می شود و احتمالاً هنگام خشک شدن سیلر خطوط و خطوط برس ایجاد می کند. اگر زایلول به اندازه کافی استفاده شود ، باید قبل از تبخیر سیلر را تا سطح بتن ذوب کند.

روش سوم شامل استفاده از مخلوط زایلین مستقیم به شدت با غلتک رنگ است. این کار می تواند همان کار مسواک زدن را انجام دهد ، اما بدون ایجاد علامت بالقوه برس. استفاده از زایلول یک روش عالی و ارزان برای جوانسازی سیلر کدر یا سفید شده است.

 

مخلوط زایلین - افراکم

 

اثرات بر بدن:

تنفس بخار زایلین مخلوط به مقدار کم می تواند باعث سردرد ، سرگیجه ، خواب آلودگی و حالت تهوع شود. با قرار گرفتن در معرض بیشتر این ماده ، زایلین می تواند باعث خواب آلودگی ، لرزش ، ضربان قلب نامنظم ، غش یا حتی مرگ شود. بخارات زایلین برای پوست ، چشم ها و ریه ها به میزان کمی تحریک کننده است.

 

جایگزین ها:

روغن هویج ، روغن زیتون ، روغن کاج ، روغن گل رز ، نه تنها از نظر زیست محیطی مقرون به صرفه هستند بلکه می توانند به عنوان زایلین  به عنوان پاک کننده استفاده شوند.

 

آیا زایلن رقیق کننده است؟

تینر رنگ مخلوط زایلین (زایلول) جایگزین تولوئن با سرعت تبخیر کندتر است. این ماده اغلب توسط سازندگان رنگ به عنوان یک تینر برای پوشش های خاص مشخص می شود.

 

آیا زایلن جایگزین تولوئن است؟

زایلین تقریباً مشابه تولوئن است ، فقط 1 گروه متیل دیگر از حلقه بنزن دارد. این ترکیبی از 1،2-دی متیل بنزن ، 1،3-دی متیل بنزن و 1،4-دی متیل بنزن است. در مقایسه با تولوئن ، و در صورت نیاز به خشک شدن آهسته تر به عنوان نازک کننده رنگ استفاده می شود.

 

دوستدار محیط زیست

این ماده یک هیدروکربن چرخه ای و یک آلاینده محیطی است. که به راحتی بخار می شود و با نور خورشید به سایر مواد شیمیایی بی خطر تقسیم می شود.

 

آیا مخلوط زایلین زنگ زدگی را از بین می برد؟

این ماده برای نازک شدن روکش های ضد زنگ Rust Bullet (به استثنای سفید) مورد نیاز می باشد . آیا لازم است چنین کاری انجام شود: به طور معمول از نازک شدن توصیه می کنیم زیرا ممکن است اثربخشی پوشش را کاهش دهد. زایلین برای تمیز کردن نشت ها توصیه می شود.

 

چگالی مخلوط زایلین

چگالی این ماده 0.87596 g/ml می باشد.

 

مقالات پربازدید:

اتانول آمین چیست و کاربردهای آن کدامند ؟

سود مایع چیست و کاربردهای آن و تولیدکنندگان آن کدامند ؟

آب مقطر چیست؟مزایا,کاربردها و ...

پلی وینیل الکل و اطلاعات کاملی از این ماده

بیسفنول آ

اسید استیک چیست ؟

بوراکس چیست؟کاربردهای آن کدامند؟

پلی وینیل کلراید و اطلاعات جامعی از این ماده

محلول بافر (Buffer) چیست؟

صفر تا صد اسید استئاریک

رقیق سازی محلول های غلیظ آزمایشگاهی - دستورالعمل محلول سازی

معرفی محلول استاندارد و کاربردهای این ماده

پلی یورتان ترموپلاستیک TPU

 

منبع:

https://www.worldofchemicals.com

 

https://bit.ly/3ucSTbhhttps://b2n.ir/x62368https://cutt.ly/7EbgHdV
yun.ir/rvc6i3shorturl.at/jnwyIhttps://tinyurl.com/437497pb