تعمیرات و کاهش چشمگیر موجودی سینوپک و پتروچاینا در بازار چین

قیمت های پلی اتیلن ترکیه (PE) در این هفته با پایان یافتن تعطیلات عیدقربان در بازار ترکیه روندی افزایشی یافت.

179 بازدید / شنبه 16 مرداد 1400 / دسته بندی : اخبار

قیمت های پلیمرها

قیمت های پلی اتیلن ترکیه (PE) در این هفته با پایان یافتن تعطیلات عیدقربان در بازار ترکیه روندی افزایشی یافت.

البته در هفته جاری پلی پروپیلن ها در بازار ترکیه تقاضای بیشتری را نسبت به پلی اتیلن ها داشتند. در بازار ترکیه، پلی اتیلن های سبک ایرانی با MFI 0.3 بیشترین تقاضا و فروش را داشتند، به طوری که گریدهای ۲۴۲۰ پتروشیمی امیرکبیر و گریدهای مشابه آن TX پتروشیمی لاله و ۲۱۳۰ پتروشیمی آریاساسول نسبت به پلیمرهای دیگر داد و ستد بیشتری داشتند. به نظر می رسد گریدهای ۲۰۹ و ۲۴۲۰ که در تولید پلاستیک های گلخانه ای کاربرد دارد، بیش از همیشه در بازار ترکیه و پس از تعطیلات طولانی عید قربان مورد توجه بودند. البته گفته می شود در این هفته حجم بالایی از محموله های آریاساسول توسط هلدینگ خلیج فارس به بازار هند صادر شده است.

همچنین در این هفته پتروشیمی جم هم پلیمرهای خود را با نرخ فلت آیسیس در بازار ترکیه فروخته است.

به این ترتیب پلی اتیلن سبک خاورمیانه با ۲۰ دلار افزایش به کانال ۱۴۲۰ تا ۱۵۰۰ دلاری به صورت CFR در بازار ترکیه رسید. پلی اتیلن های سبک ایران نیز در کانال ۱۴۴۰ تا ۱۵۲۰ دلاری به صورت CPT با ۴۰ دلار افزایش روبه رو شدند.

گریدهای دیگر پلی اتیلن ها هم روندی افزایشی نسبت به هفته گذشته داشتند؛ به طوری که پلی اتیلن های سبک خطی در کانال ۱۲۳۰ تا ۱۳۰۰ دلاری به صورت CPT برای محموله های ایرانی با افزایش ۳۰ دلاری ثبت شدند.

پلی اتیلن های سنگین فیلم هم برای محموله های ایرانی روندی افزایشی داشتند و به کانال ۱۲۶۰ تا ۱۲۹۰ دلاری به صورت CPT با افزایش ۵۰ دلاری رسیدند که بیشترین افزایش در میان پلی اتیلن های ایرانی است. پلی اتیلن های سنگین بادی هم برای محموله های ایرانی در کانال ۱۱۳۰  تا ۱۱۸۰ دلاری به صورت CPT گزارش شده و ثابت بوده است.

در گروه پلی پروپیلن ها، گرید رافیای خاورمیانه در کانال ۱۳۶۰ تا ۱۴۰۰ دلاری به صورت CFR با ۳۰ دلار افزایش رسیدند. رافیای ایرانی هم ۱۳۳۰ تا ۱۳۶۰ دلار در هر تن CPT گزارش شده و ثابت بوده است. فایبر ایرانی هم در کانال ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ دلاری به صورت CPT گزارش شده است. فایبر خاورمیانه هم در محدوده قیمتی ۱۴۴۰ تا ۱۵۰۰ دلار به صورت CFR ترکیه گزارش شده که۶۰ دلار رشد داشته است.

با این حال در بازار اروپا احتمالا روند بازار پلیمر تا نیمه آگوست به دلیل وجود محموله های ری اکسپورت و مشکلات لجستیکی نزولی خواهد بود. اما در بازارهای دیگر تا نیمه اول آگوست برآیند قیمت ها صعودی و مثبت خواهد بود، اما پس از آن نمی توان پیش بینی دقیقی از بازار داشت.

در جنوب شرق آسیا هم افزایش قیمت پلی اتیلن های سبک خطی به دلیل کمبود بوتن بیشتر از پلیمرهای دیگر بوده است. در بازار خاورمیانه هم با توجه به پایان تعطیلات عیدقربان و کاهش محدودیت های کرونایی در هندوستان تقاضا افزایش یافت. در هندوستان همچنین احتمال افزایش تقاضای پلاستیک ها به دلیل برگزاری جشنواره ها در آگوست وجود دارد.

در چین اما، تعمیرات و کاهش چشمگیر موجودی سینوپک و پتروچاینا که از ۶۹۰ هزار تن به ۵۰ هزار تن رسیده، نشان می دهد تولید و واردات کاهش داشته است.

 

مرتبط:

پیشنهادات قیمتی پلی پروپیلن ترکمنستانی در بازار ترکیه به زیر قیمت آیسیس رسید

فاصله قیمتی اتیلن و نفتا آسیا دو برابر شد و به بیشترین میزان خود در دو سال اخیر رسید

بازار پلیمر ترکیه

 

منبع:

پتروتحلیل