تشخیص فوری کرونا با فناوری میکروسیالی

محققان با کمک فناوری میکروسیالی، تراشه‌ای ساختند که با دقت بالا و در کمتر از ده دقیقه آلودگی به ویروس کرونا را تشخیص می‌دهد.

278 بازدید / پنجشنبه 13 خرداد 1400 / دسته بندی : اخبار

فناوری میکروسیالی جهت تشخیص فوری کرونا

محققان با کمک فناوری میکروسیالی ( در لفظ انگلیسی : Microfluid technology )، تراشه‌ای ساختند که با دقت بالا و در کمتر از ده دقیقه آلودگی به ویروس کرونا را تشخیص می‌دهد.

فناوری آزمایشگاه روی تراشه مبتنی بر میکروسیالات هستند، که از ریزتراشه‌های مخصوص طراحی شده برای دستکاری مقادیر کمی مایع استفاده می‌کند. آزمایشگاه روی تراشه می‌تواند به سرعت نتایج آزمون‌ها را مشخص کند.

 

فناوری میکروسیالی چگونه عمل میکند؟

این دستگاه تشخیص کرونا و فناوری میکروسیالی، LoCKamp نام دارد و مبتنی بر تلفن همراه بوده و قادر است در مدت زمان ۱۰ دقیقه آلودگی به کرونا را تشخیص دهد. این دستگاه با کمک فناوری آزمایشگاه روی تراشه در دانشگاه بث ساخته شده‌ است.

تراشه میکروسیالی LoCKamp تمام مراحل تست کرونا از گرفتن نمونه، شناسایی توالی DNA خاص و ارائه نتایج را در ۱۰ دقیقه انجام می‌دهد. روش ادغام کلیه عناصر آزمایش در یک واحد جمع و جور و قابل حمل در سطح جهانی بی‌نظیر است و تجزیه و تحلیل ژنتیکی آن نسبت به آزمایش‌های سریعی که مبتنی بر پروتئین هستند و هم اکنون استفاده می‌شوند، برتر است.

اعضای این تیم از سال گذشته در حال توسعه میکروچیپ‌های «آزمایشگاه روی تراشه» کووید ۱۹ هستند و انتظار دارند که دستگاه LoCKamp آزمایشات بالینی خود را از اواخر تابستان سال جاری آغاز کند.

دکتر دسپینا موشو، مدرس گروه مهندسی الکترونیک و برق دانشگاه بث و متخصص آزمایشگاه تراشه در C۳Bio، که در حال توسعه این آزمون است می‌گوید: «این دستگاه قابل حمل که ما روی آن کار می‌کنیم، امکان شناسایی سریع ویروس یا انواع شناخته شده را فراهم می‌کند.

 

شاید این خبر هم دوست داشته باشید:

همه چیز درباره ی نانو فناوری

 

فناوری میکروسیالی تا چه استاندارد است؟

این امر برای مبارزه با بیماری کرونا و شیوع در آینده بسیار مهم خواهد بود. تفاوتی که آزمون LoCKamp ارائه می‌دهد استاندارد بالای این تست است. آزمایش‌های سریع LFA (روش جریان جانبی) فعلی با جستجوی پروتئین‌ها یا آنتی‌بادی‌ها در داخل یک نمونه، ویروس را تشخیص می‌دهند، در حالی که آزمایش ژنتیکی که ما آن را توسعه دادیم، توالی ژنتیکی کاملی را برای ویروس مشخص می‌کند.

این مانند یک تست PCR پیشرفته، سریع‌تر و کوچک شده‌ است که برای تجزیه و تحلیل نیازی به ارسال به آزمایشگاه نیست.»

وی می‌افزاید: «من از سال ۲۰۱۰ روی فناوری آزمایشگاه روی تراشه کار کردم و همه‌گیری کرونا تلاش تیم من را بیشتر به آزمایش‌های تشخیصی، به ویژه کووید ۱۹ و انواع آن متمرکز کرده است. این دستگاه به ویژه در مناطق دور افتاده برای افزایش سرعت در مناطق در معرض خطر که انواع جدیدی از آن‌ها شناسایی شده و قبل از گسترش بیشتر باید محدود شود، مفید خواهد بود.»

اگرچه تمرکز تیم در حال حاضر روی تشخیص کروناست اما محققان این پروژه معتقدند که این دستگاه می‌تواند برای تشخیص طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله سرطان، سویه‌های مقاومت ضد میکروبی و ویروس‌های دیگر قابل استفاده باشد.

پیش‌بینی می‌شود این دستگاه حدود ۱۰۰ پوند هزینه داشته باشد، در حالی که ریز تراشه‌های قابل جایگزینی به اندازه کارت اعتباری که آزمایش کرونا را انجام می‌دهند، حدود ۲ پوند هزینه دارند. با این حال انتظار می‌رود با شروع تولید انبوه هزینه این فناوری به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

 

پیشنهاد میکنیم بخوانید:

شیوع کرونا موجب افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری ‌نانوپزشکی شده‌ است.

 

منابع:

www.selectscience.net

پایگاه خبری فناوری نانو ایران

 

لینک کوتاه:

https://b2n.ir/u08003